Nieuws Mechelen Ex-borstkankerpatiënte Lies (29) wil met verzorgingsproducten lotgenoten helpen: “Iedereen botst op datzelfde probleem”

Ex-borstkankerpatiënte Lies (29) wil met verzorgingsproducten lotgenoten helpen: “Iedereen botst op datzelfde probleem”

Ex-borstkankerpatiënte Lies (29) wil met verzorgingsproducten lotgenoten helpen: “Iedereen botst op datzelfde probleem”

MECHELEN – Met Moksi moet de Mechelse Lies De Nyn (29) over een goed jaar een groot gat in de markt voor kankerpatiënten vullen: goede verzorgingsproducten voor vrouwen én mannen om de gevolgen van chemo- en andere therapieën aan te pakken. Als ex-borstkankerpatiënte handelt ze uit ervaring, want al snel botste ze tijdens haar ziekte ook op praktische problemen. “En als je ziek bent, heb je geen zin om een halfuur in een winkel etiketten te analyseren.”

Toen Lies De Nyn op een van de laatste dagen van rotjaar 2020 bovenop alle coronamiserie ook nog eens te horen kreeg dat ze borstkanker had, maakte de eerste schrik al snel plaats voor strijdlust. Veel tijd om na te denken was er niet, want er stond al een eerste operatie op de planning. “En twee weken later moest ik met chemotherapie beginnen. Bij mij werden dat uiteindelijk drie weken, omdat de wonde in mijn borst ontstoken was. In die periode moest ik ineens ook eitjes laten ‘pikken’, want die zouden te fel door de chemo beïnvloed worden. Het waren dus drie zware weken.”

Lies probeerde weer recht te krabbelen. “Je kunt je niet voorbereiden op wat je te wachten staat. Je krijgt wel een boek en wat flyers van Think Pink in je handen geduwd. En ‘het zou kunnen dat’… is een zin die je veel te horen krijgt, maar iedereen reageert anders op chemo- of immunotherapie. Bij de eerste keer kreeg ik het advies om veel water te drinken omdat ik sowieso heel hard zou uitdrogen.”

Uitgedroogde huid

Tijdens haar behandeling botste Lies al snel op een nieuw probleem. “Terwijl je ziek op je zetel ligt, moet je opeens de stad in op zoek naar verzorgingsproducten om die uitdroging tegen te gaan: iets voor je gezicht, een shampoo, een lippenbalsem enzovoort. Het laatste waar je zin in hebt, is een halfuur in een winkel gaan staan om elk etiket uit te pluizen. Van vriendinnen kreeg ik een pakket van Rituals: superlief, maar daar was ik ook niets mee omdat ik niets geparfumeerd mocht smeren. Zo kwam ik tot de conclusie dat er een groot gat in de markt bestaat: ongeparfumeerde verzorgingsproducten die patiënten tijdens een actieve behandeling mogen en kunnen gebruiken.”

“Een van de eerste reflexen die je hebt als je te horen krijgt dat je kanker hebt is om zo gezond, groen en organisch mogelijk te gaan leven. Ook wat je verzorgingsproducten betreft. Maar organisch betekent natuurlijk en recht van het veld en ook dat is een probleem. Zo wordt amandelolie bijvoorbeeld gemaakt van geperste amandelen die niet behandeld werden. Met natuurlijke schimmels en bacteriën, dus. Voor de gemiddelde mens kunnen die helemaal geen kwaad, maar smeer dat op een huid die het moeilijk heeft door een kankerbehandeling en je krijgt problemen.”

 

© Dirk Vertommen

Eerste vijf producten klaar

Om die redenen brengt Lies Moksi op de markt, een verzorgingslijn die naast veiligheid ook duidelijkheid brengt: het zijn de dingen die je als kankerpatiënt tijdens een actieve behandeling nodig hebt en die je màg gebruiken. “Dat ik iets met dat grote gat in de markt wil doen, was me al redelijk snel duidelijk. Want iedereen die ik ken met kanker botst op hetzelfde probleem.”

Moksi komt er voor alle mensen die een actieve kankerbehandeling ondergaan: mannen én vrouwen. De lijn bevat een gezichtscrème, bodylotion, lippenbalsem, shampoo/hoofdhuidcrème en een doucheboter. “Dat laatste ziet eruit als een boter, maar als je het onder de kraan houdt, wordt het melkachtig en kun je het smeren. De stalen zijn intussen goedgekeurd en staan op punt. De bedoeling is nu om een grote oplage op de markt te brengen. Daarvoor heb ik wel nog zeker zes maanden de tijd nodig. Wanneer ik een ‘go’ geef, worden de producten gemaakt en nog zes maanden in grote ketels en in hun originele verpakking getest. Dat doen we om 200% zeker te zijn dat het product goed blijft, onder eender welke transportomstandigheden en in verschillende temperaturen. Over een jaar moet Moksi dus te koop zijn.”

Naast die eerste vijf producten wil Lies Moksi blijven ontwikkelen. “Je nagels worden ook veel brozer tijdens een kankerbehandeling. Zelf lakte ik mijn nagels met een verstevigende lak die achteraf een kankerverwekkende stof bleek te bevatten. Voor dat probleem wil ik ook een oplossing zoeken.”

Unisex geschenk

Dat Moksi duidelijk het label ‘unisex’ krijgt, is een bewuste keuze. “In Frankrijk bestaat er wel iets soortgelijks, maar die lijn richt zich duidelijk op vrouwen. Ook mannen krijgen kanker, hé. En zij moeten en willen zich ook verzorgen. De drempel om elke dag een crèmeke te gaan smeren is voor hen al heel hoog, dus Moksi moet ook voor mannen heel toegankelijk zijn.”

Lies bouwt een eigen webshop en de producten moeten in zelfstandige apotheken en multibrandwinkels te koop zijn. “Vooral die webshop vind ik erg belangrijk, want zoals ik al zei: als je kanker hebt, lig je veel in je bed of zetel en heb je geen zin om buiten te komen.” Ze ziet Moksi ook als een manier om kankerpatiënten een hart onder de riem te steken. “Het kan het ideale geschenk zijn voor een doelgroep waar niemand bij wil horen.”

Om de eerste oplage van Moksi en de bijhorende webshop te realiseren, heeft Lies een crowdfunding opgezet. “Moksi komt er sowieso, maar ik kan nog een duwtje in de rug gebruiken. De afgelopen jaren teerde ik op mijn spaarcenten om alle ziekenhuiskosten te betalen, dus een crowdfunding is een mooie manier om Moksi sneller te lanceren. Als iedereen die de crowdfunding tegenkomt 2 euro kan missen, dan ben ik al serieus geholpen.”

Instagram @liesdenyn

https://www.okpal.com/moksi-3/#/

Reageer op dit bericht

Onderneming
Personen

Gerelateerde berichten

Onderneming
Personen
Gemeente

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.