OAST, wat staat voor eerstejaarsstudenten Janne Smeets, Pieterjan Ingels en Laura Lou Dikovec van de nieuwe opleiding Media & Entertainment Business van Thomas More, won een jaar flexdesk in het Oh! in Mechelen en een Voka Bryo traject. Zij zijn de winnaars van de track25 innovatiechallenge. Deze week vond het slotevent plaats van track25, cross media regio Mechelen-Vilvoorde. Ondernemers, studenten, docenten en overheden blikten terug op een parcours van drie jaar, maar richtten hun blik evengoed op de toekomst. Vlaams minister Sven Gatz zag dat het goed was en dat dankzij een challenge enkele innovatieve ideeën zijn ontstaan. “We mogen onszelf op de borst kloppen, het gebeurt niet allemaal in Silicon Valley.”
Vlaams minister van Media, Cultuur, Jeugd en Brussel Sven Gatz is voorstander van de drie invalshoeken van track25. “Het onderwijs- en bedrijfsleven vormen de belangrijkste as. De overheid heeft een contextuele rol door zaken mogelijk te maken en een kader scheppen.” Gatz hield ook een pleidooi om de lijn verder door te trekken. “De as Mechelen-Vilvoorde, en bij uitbreiding Brussel-Noord, kan gelden als Europese hub, als digital valley in de top drie van Europa.”
Tijdens het slotevent pitchten de deelnemers aan de challenge hun cross media idee. Curator Pieter Daelman van Bedenk blikt tevreden terug: “Een innovatief idee hebben we tijdens een vijftal workshops samen getransformeerd naar een realistisch verhaal.”
“De bijzonder originele ideeën werden allemaal zeer sterk gepitcht”, aldus juryvoorzitter Johan Tuyaerts. Uiteindelijk ging OAST aan de haal met een jaar flexdesk in het Oh! in Mechelen en een Voka Bryo traject. Zij stelden een platform voor waar ze bedrijven en social influencers met elkaar matchen.
De cross media regio Mechelen – Vilvoorde heeft de voorbije drie jaar niet stilgestaan. Zo is er bij Thomas More de nieuwe opleiding Media & Entertainment Business ontstaan. Opleidingsmanager Pascale Aerts: “Hiermee hebben we ingespeeld op een concrete nood binnen de sector.” Ook Steven De Hertogh van onderzoekscentrum Memori hecht veel belang aan ondernemerschap. “Met koffie & commerce zetten we een leerplatform voor starters op. We willen via getuigenissen handvaten aanreiken om te beginnen. Want je kan zo lang op een ei zitten, dat het rot wordt.”