Hanne begon zes jaar geleden met Hanne Detail, toen nog in bijberoep. “Tijdens het shoppen kwam ik in een winkelketen een armbandje tegen waar een zinnetje in gegraveerd was. Het was niet alleen heel simpel en mooi, de tekst gaf het juweeltje ook veel emotionele waarde”, zegt ze. “Ik maakte me wel de bedenking dat het jammer was dat er honderden of zelfs duizenden exemplaren van het juweel bestonden, waardoor het uiteindelijk toch niet zo uniek of persoonlijk was.”
Geïnspireerd door het armbandje trok Hanne daarom naar een doe-het-zelfzaak. “Ik kocht metalen platen en een kniptang om het metaal in reepjes te knippen. Met slagletters zette ik een eigen tekstje in de juweeltjes. Mijn vriendinnen waren meteen ook heel enthousiast en dus mocht ik al snel voor anderen iets creëren. Met de winst kocht ik nieuw materiaal en zo ging de bal uiteindelijk aan het rollen.”
Door mond-tot-mondreclame kreeg Hanne al snel veel bestellingen binnen. “Bij mijn eerste bestellingen gaf ik nog een schuursponsje mee om het roest van de juwelen te schrobben. Want die kwam er onvermijdelijk door de kwaliteit van het metaal in de doe-het-zelfzaak.”
Dat kon en moest duurzamer vond Hanne en dus spendeerde ze uren op YouTube en tussen de boeken om zichzelf bij te scholen. “Al wat ik doe, heb ik mezelf dus aangeleerd, ik heb nooit een echte opleiding gevolgd.”
Spoedverpleegkundige
De eerste jaren combineerde Hanne haar eigen zaak met een job als spoedverpleegkundige in Sint-Maarten in Mechelen en later in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Een zware combinatie. Toen de coronacrisis volop losbarstte, werd het allemaal te veel en moest ik kiezen. Het was ontzettend druk in het ziekenhuis, maar ook online winkels waren op dat moment ontzettend aan het boomen. Het werd zo druk dat ik eigenlijk geen tijd meer had om alle juwelen te maken. Na een gesprek met mijn chef in het UZA besloot ik volop voor Hanne Detail te gaan. Mocht het toch niet lukken, dan kon ik altijd terugkeren naar het ziekenhuis. Toch voelde het als een sprong in het niets: mijn financiële zekerheid viel volledig weg.”
De bestellingen bleven gelukkig binnenstromen en ook op privévlak ging het Hanne voor de wind: ze raakte zwanger. “En dus besloot ik al snel om iemand aan te werven: vijf maanden nadat ik had besloten om voltijds voor Hanne Detail te gaan, kwam Annouk (25) erbij.”
Intussen kon Hanne nog twee werknemers in dienst nemen: Lauren (24) en Siel (25) vervolledigen het team. Voorlopig toch. “Want als alles blijft gaan zoals het gaat, dan denk ik dat we over enkele maanden nog iemand kunnen verwelkomen.”
Door het grote aantal bestellingen en de extra werknemers werd het zolderkamertje van Hanne in Sint-Katelijne-Waver te klein. “Om de zoveel maanden gingen we op zoek naar een grotere kamer in mijn huis voor ons atelier, maar dat werd onhoudbaar. Op het laatste moment zaten we met vier op mijn zolder en we kregen ook vaak het gezelschap van mijn dochtertje Ella (1), dus dat werd soms iets te gezellig”, lacht Hanne.
De zaak verhuisde daarom begin april naar een pand in de Nijverheidsstraat in Duffel. “Thuis bleef ik vaak tot laat doorwerken, dus het is eigenlijk ook iets handiger om de knop om te draaien nu mijn zaak op een andere locatie gevestigd is. Al moet ik toegeven dat ik ’s avonds de laptop er toch nog vaak even bijneem. Het grote voordeel is dat we hier in Duffel veel meer ruimte, en vooral ook veel meer ademruimte hebben.”
Betaalbare kwaliteit
Het grote succes van Hanne Detail zit volgens de zaakvoerster in het feit dat de gepersonaliseerde juwelen toch heel betaalbaar zijn. “We werken met materiaal met een goede verhouding tussen de prijs en de kwaliteit. Zo kunnen onze klanten een betaalbaar en toch heel persoonlijk juweel creëren. Ik heb veel tijd gestoken in onderzoek naar het beste materiaal, want dat vond ik echt heel belangrijk. De juwelen verkleuren niet en zijn daardoor heel duurzaam.”
Wie even op de website rondkijkt, ziet dat er verschillende basisjuwelen zijn om mee te starten. “Onze basiscollectie is heel minimalistisch en dus heel toegankelijk. Ik zie dat als een blank canvas waar iemand een eigen ontwerp van kan maken. Zo kun je een vingerafdruk of naam van een van je dierbaren op een juweel laten zetten, of een tekening van een geboortekaartje, enzovoort. De opties zijn eindeloos. Je kunt je eigen verhaal aan een juweel koppelen, waardoor het een grote emotionele waarde krijgt.”
Heel populair zijn ook de juwelen met de afdruk van een hand of voet van een kindje. “Als ouder krijg je van de crèche vaak een knutselwerkje mee waarbij je kind aan de slag is gegaan met zijn handen en voeten en wat verf. Het leek ons dus leuk om die afdrukken in een juweel te gieten. Het bleek al snel ook een mooie herinnering voor ouders van sterrenkindjes, want zij krijgen in een koesterkoffer een hand- of voetafdruk van hun overleden kindje mee. In onze juwelen kunnen ze die afdruk vereeuwigen en altijd meedragen.”
Van enkele klanten kreeg Hanne de vraag of ze ook met pootafdrukken van huisdieren aan de slag wilde gaan. “Want voor veel mensen zijn ook hun huisdieren heel dierbaar. Het was even zoeken, maar intussen hebben we inktpadjes gevonden waar je als baasje heel makkelijk een pootafdruk van je dier mee kunt maken. Zo hoef je niet te klungelen met verf en de inkt is perfect veilig voor dieren.”
Mooie herinnering
Net omdat de juwelen zo persoonlijk zijn, krijgen Hanne, Annouk, Siel en Lauren vaak heel emotionele verhalen te horen. “Als je een bestelling plaatst, is er ook een vakje waar je een opmerking in kwijt kunt. Veel klanten schrijven daar neer wat de betekenis is achter de bestelling die ze plaatsen. We krijgen zo heel mooie verhalen te horen en dat motiveert ons nog meer om er iets moois van te maken. Het is heel fijn om op deze manier iets te kunnen betekenen in iemand zijn leven”, zegt Hanne. “We maken niet zomaar juwelen, er hangt echt een heel verhaal aan vast. Een simpel juweel wordt zo een mooie herinnering.”
Daarom probeert Hanne via haar Instagramaccount @hannedetail met meer dan 36.000 volgers ook af en toe iets over de mensen achter Hanne Detail te vertellen. “Zo bouwen we een soort vertrouwensrelatie op: onze klanten vertellen hun levensverhaal aan ons, dan is het heel belangrijk dat ze zien dat er iemand aan de andere kant van het scherm zit die ook echt naar hen luistert.”
Als Hanne de cijfers van haar Instagramaccount mag geloven, bestaan haar doelgroep en klantenbestand vooral uit vrouwen. “96% van de accounts die ons volgen, is van een vrouw. Ik vermoed dat de andere 4% mannen zijn die door hun vrouw gepusht werden om ons te volgen”, zegt Hanne lachend.
Naast de gepersonaliseerde juwelen biedt Hanne Detail ook een ‘Ready to Ship’-collectie aan. “Omdat ik merkte dat mensen wel graag oorbellen of een ring hebben om zo een mooie combinatie met hun gepersonaliseerd juweel te maken. We hebben ook een collectie met geboortebloemen. Elke maand heeft een eigen bloem en je kunt dus bijvoorbeeld de geboortemaanden van iedereen in je familie kiezen om zo een eigen boeketje samen te stellen. Zo wordt elk juweel toch nog anders en zit er symboliek achter een ‘eenvoudig’ ontwerp.”
Daarnaast zijn er ook de geboortesteentjes, met voor elke maand een andere kleur. “En in aanloop naar Moederdag zagen we dat de duo-armbandjes bijvoorbeeld heel populair zijn: eentje voor mama en eentje voor de baby, om samen te matchen.”
Meerdere generaties doorgeven
Wat de toekomst nog brengt, is ook voor Hanne koffiedik kijken. “Ik probeer het wat los te laten en Hanne Detail op zichzelf te laten groeien. We zien wel waar we uiteindelijk geraken. In maart stonden we voor het eerst op een babybeurs in Nederland, het zou fijn zijn om ook daar voet aan grond te zetten.”
De zaakvoerster is ook aan het uitzoeken of ze een collectie in puur goud kan aanbieden. “De emotionele waarde die aan de juwelen hangt, is zo groot dat ik vaak de vraag krijg of ik iets kan maken dat meerdere generaties kan doorgegeven worden. Ik ben dus volop aan het bekijken of ik met puur goud iets nog duurzamer kan creëren. Al blijft de betaalbaardere collectie die ik nu heb uiteraard wel absoluut bestaan.”