“Ondernemen is al enkele jaren zeer belangrijk binnen het beleid van de stad Mechelen. Met dit project zetten we in op de digitalisering van de samenwerking met de ondernemingen en het verder stroomlijnen van de communicatie tussen Stad Mechelen, Vlaanderen en onze lokale ondernemers. Op deze manier willen we een dienstverlening verkrijgen die beantwoordt aan de behoeften van onze ondernemers”, klinkt het bij Economieschepen Greet Geypen.
De uitbouw van het e-loket is gestart op basis van een co-creatietraject met de stadsdiensten en de ondernemers. Momenteel is de tweede fase opgestart waarbij de digitale aanvraagflow van vergunningen herbekeken wordt. Hiervoor wordt momenteel een bevraging georganiseerd bij enkele ondernemers. Hun input moet helpen om het digitale proces op een gebruiksvriendelijke manier te ontwikkelen. In de zomer wordt de opvolging van zes vergunningen (zoals o.a. de horecavergunning) gedigitaliseerd. Zo kunnen ondernemers online de stand van hun aanvragen opvolgen, op elk moment van de dag.
In een volgende fase bevraagt de stad alle ondernemers in Mechelen om te informeren hoe zij de digitale dienstverlening vanuit de stad verlangen.
“We voeren een beleid om enerzijds bestaande ondernemingen te ondersteunen en anderzijds nieuwe ondernemingen te verwelkomen. Door het grote jaarlijkse aantal nieuwe ondernemers dient de stad na te denken op welke manier ze de dienstverlening naar deze ondernemers zo goed en efficiënt mogelijk kan organiseren en ondernemers zo snel mogelijk bij hun opstart kan begeleiden naar het e-loket”, aldus Greet Geypen.
Het project sluit aan bij de doelstelling van de Vlaamse regering en van VLAIO voor de ontwikkeling van www.e-loketondernemers.be. Dit e-loket heeft de doelstelling om uit te groeien tot het centrale loket voor ondernemers waarin ze al hun vergunningen met Belgische overheidsdiensten kan raadplegen.