Jan Van den Broeck Jan Van den Broeck. Foto: Ward Bosmans

Jan Van den Broeck lanceert boek met verhalen en visies van Mechelse ondernemers

MECHELEN - In 2016 kwam copywriter Jan Van den Broeck (37) van Golden Story in Mechelen wonen. Hij kende er weinig of geen mensen en dus ging hij, om zijn netwerk uit te bouwen, praten met een aantal gekende Mechelse ondernemers. Hij schreef hun verhalen en visies neer in een boek. Naar eigen zeggen vertelt ‘Voor Mechelen: Verhalen en Visies van Mechelse Ondernemers’ ook het mooie verhaal dat in de stad Mechelen al enkele decennia geschreven wordt.

“Er zijn talloze factoren die het succes, de leefbaarheid en de welvaart van een stad bepalen maar het verhaal dat een stad en haar inwoners over zichzelf vertellen, is daar zeker één van. Deze publicatie maakt deel uit van zo’n sterk verhaal: dat van de stad Mechelen. Dit boek probeert daar een bescheiden bijdrage aan te leveren met een collectie interviews en opinies op het raakpunt van de stad en ondernemerschap”, legt Jan uit.

Gevestigde waarden

Het boek van Jan Van den Broeck is veel meer dan een verzameling portretten. Hij laat de gevestigde waarden in het Mechelse ondernemerslandschap, jong geweld, overheden en organisaties met elkaar gesprek gaan over thema’s die de toekomst bepalen. Lokale verankering, sterke netwerken, ondernemerschap en stedelijke ruimte, start-ups, duurzaam en circulair ondernemen, duurzaam wonen en bouwen, … het komt allemaal aan bod. In ‘Voor Mechelen: Verhalen en Visies van Mechelse Ondernemers’ vind je inspirerende getuigenissen, interessante perspectieven en vernieuwende ideeën van ondernemers.

Luc Katra en Frank Lagast

Paul Van Coillie (Arco) en Wim Voss (25th Group) vertellen over het belang lokale verankering en lokaal engagement. Luc Katra, voorzitter van basketbalclub Kangoeroes, en Frank Lagast, CEO van KV Mechelen, over de rol die hun sportclubs spelen in een ondernemerslandschap dat tot ver buiten de stadsgrenzen reikt. Kevin Goos en Veronique Smolders van De Vleeshalle gaan dieper in op hun ambities met deze historische locatie.

Charles Leclef, Daan Ver Donck en Roy Wohrmann vertellen over de plaats van brouwerij Het Anker en hotel Van der Valk in het stedelijk weefsel en geven hun visie op de rol die horecaondernemingen kunnen spelen in de heropleving van buurten en het connecteren van nieuwe woonwijken met de rest van de stad. Toon Diependaele van Mest vzw en Andries Vaneycken van ProjeKt 1892 gaan met elkaar in gesprek over de noodzaak aan laagdrempelige ruimte en goede begeleiding voor startende ondernemingen.

Isabelle Claes (ViaVia), Ruth Cloet (Bardok), Joy Fajado (Filipino Bites) en Zulma Pavez (Zempanadas) hebben het over het project Sundry Seeds dat ruimte en mogelijkheden wil bieden aan nieuwkomers met ondernemersambities om hun horecaconcepten te testen. Willem Beeck en Benjamin Van den Bon van E-bis, Bert Leysen van Bosq en Julie Poppe van Stad Mechelen hebben het over duurzaam ondernemerschap.

Tenslotte komen ook Toon Manders (Miss Miyagi), Paul Van Poppel (Bouwbedrijf Van Poppel) en Johan Willemen (Willemen Groep) aan het woord over duurzaam wonen en bouwen in de stad. Verder zijn er ook nog opinies van onder andere Christian Michiels (Horeca Mechelen), Gert Milis (Mechelen MeeMaken), Jan Simons (PRIM), Gerrit Van Riet (Unizo), Stefaan van Thielen (Industrie Mechelen Noord) en Wim Voss (Bedrijven Mechelen Zuid). Schepen van Lokale Economie, Greet Geypen (VLD-Groen-M+) schreef het voorwoord.

Visitekaartje

“Ik was aangenaam verrast door het engagement dat de meeste van deze ondernemers ook buiten hun bedrijf opnemen.” Opmerkelijk is dat Jan Van den Broeck zijn boek niet verkoopt, maar het gratis wegschenkt aan iedereen die er een gezonde interesse voor heeft. “Ik heb 400 exemplaren laten drukken van het boek. Ik beschouw het als een visitekaartje voor mijn eigen onderneming Golden Story. Verder hoop ik dat mensen inspiratie kunnen putten uit de verhalen die in het boek staan.”