glamping 5 Foto: Dani Purington Photography

Jeremy en Erle ontvangen gasten in hun glamping-paradijs in Noorwegen: “We zijn in heel het land gekend”

MECHELEN, HOFSTADE - Wie op zoek is naar avontuur, maar toch wil baden in een zekere luxe, moet bij glamping Wonderinn zijn van Mechelaar Jeremy Hermans (32) en zijn Noorse vriendin Erle Lima Bjølgerud (29). In Fenstad, net ten oosten van de Noorse hoofdstad Oslo, hebben ze enkele mirror glass cabins midden in de natuur geplaatst. Van een adembenemend uitzicht gesproken. “We zijn in heel Noorwegen gekend”, zegt Jeremy.

Jeremy woont ondertussen al 4,5 jaar in Noorwegen, maar heeft al veel van de wereld gezien. “Ik heb een jaar en negen maanden in Australië gewoond en gewerkt. Dan een jaar in Frankrijk, een half jaar in Kaapstad in Zuid-Afrika, een jaar in Denemarken en een jaar in Engeland. Ook Erle is na haar studies meteen gaan reizen. Ze heeft wereldwijd meer dan vijftig landen bezocht en woonde een jaar in het Amerikaanse Seattle.”

“Op een van onze reizen hebben we elkaar ontmoet. Bij een cursus duiken in Thailand sloeg de vonk over. Nadat onze wegen scheidden, hadden we vier jaar geen contact. Toen ik in Australië rondtrok, zag ik via Facebook dat ze ook in het land was. We zijn opnieuw in contact gekomen en sindsdien zijn we onafscheidelijk. We kochten een camper die we volledig ombouwden en reisden samen verder. Daar is het idee ontstaan om samen een soort glamping te beginnen.”

“We houden allebei van de natuur. Dan is Noorwegen de ideale plaats om iets op te bouwen. De eerste week na aankomst kochten we al een grond waar we onze droom konden creëren. We waren meteen verliefd op het uitzicht. Op onze grond stond al een cabin. We wilden er toch nog iets specialer van maken en wilden gaan voor funky windows. Op internet zagen we het concept van mirrored glass. Die worden geproduceerd in de Baltische staten. Toen we het daar ter plaatste gingen inspecteren en er ook een nacht in hebben doorgebracht, waren we helemaal verkocht.”

‘Glowing box’

De cabins zijn 20m² groot en hebben een keuken, douche en toilet. Drie kanten zijn in spiegelglas. “Als je er overdag van buiten naar kijkt, is het een spiegel. Als het donker is en het licht is aan in de cabin, kan je wel door het glas zien. Dat effect is heel mooi, een soort glowing box. We hebben dan een cabin aangekocht, op ons domein gezet en het beginnen verhuren. Het had enorm veel succes.”

Dan kwam plots het kwade beestje dat corona heet. “Er volgden plots heel veel annulaties van buitenlandse gasten door het reisverbod. De Noren waren ook verplicht om hun vakantie in eigen land door te brengen. Dat was een zegen voor ons. Ze leerden ons kennen en we waren altijd volgeboekt. We zijn in Noorwegen nu gekend om onze mirrored glass cabins.”

“We zochten een plaats om uit te breiden en kwamen in contact met een vrouw die een groot domein van 450.000m² bezit. Het is 45 minuten rijden van onze andere eigendom, wat niet ver is voor Noorse standaarden. Ze zag ons project wel zitten en we mochten al meteen drie mirrored glass cabins op het domein plaatsen. Nu hebben we net nog twee domes en een Shepherd’s hut neergezet. Centraal op het domein is er een groot gebouw met keuken en sanitair. Die faciliteiten kunnen onze gasten ook gebruiken.”

Alpaca’s en shetlandpony’s

Gasten zullen zich niet snel vervelen. “Het is hier een paradijs voor wandelaars. We verhuren ook kano’s waarmee je op de rivier kan varen. De alpaca’s, schapen, minivarkens en shetlandpony’s lopen hier rond op het eigendom en zijn tam. Voor de liefhebbers van wellness hebben we een sauna naast de rivier staan en elke cabin heeft zijn eigen jacuzzi. Ook zijn er af en toe yogasessies in het centrale gebouw en is er elk weekend wel een trouwfeest.”

De zaken draaien goed, maar het kan altijd beter volgens Jeremy. “We willen meer wellness aanbieden. We zorgen nu al voor ontbijt en tapas, maar in de toekomst willen we ook voor avonddiners zorgen en misschien een eigen restaurant openen op het domein. Grond genoeg, dus willen we onze eigen groenten kweken om die dan te verwerken in onze maaltijden. Maar dat is toekomstmuziek.”

“We willen de grootste glamping brand worden in Noorwegen. We zijn al in Oslo en hebben eigendommen gekocht in het noorden van het land, dicht bij Lofoten, maar we willen uitbreiden naar Bergen, Trondheim, Tromsø en tot het zuiden in Kristiansand. Investeerders zoeken is nu aan de orde.”

Jeremy voelt zich helemaal thuis in Noorwegen, maar is en blijft een echte Belg. “Ik mis het Belgische eten wel, en dan vooral de frieten. Ook het bier natuurlijk. Alcohol, en dan vooral bier, is heel duur in Noorwegen. Mijn broer Kenny buit het trapistencafé De Kloostergang uit in Aarschot met zijn vriend Koen. Als hij op bezoek komt, neemt hij steeds een kleine voorraad mee.”

Het thuisland bezoeken, gebeurt af en toe wel eens. “Dit jaar was het moeilijker met alle veranderingen die we met onze glamping hebben uitgevoerd. Het kan wel zijn dat ik spontaan nog eens in de auto spring en naar België rijdt. Familie en vrienden bezoeken, is altijd fijn. Of een festival meepikken. Maar het is altijd maar voor een korte periode. Het is moeilijk om de zaak achter te laten.”

Nu het reisverbod helemaal is opgeheven, mikt Wonderinn weer op gasten uit de hele wereld. “Er vaart nog niet zo lang een ferry vanuit Eemshaven in Nederland naar Kristiansand. Het rijdt hier vol met caravans en mobilhomes met Nederlandse nummerplaat. Verder komen er veel Amerikanen, Duitsers, Engelsen en mensen uit Dubai. Binnenkort komen we op de Amerikaanse televisie. Voor de show Living Smaller zijn ze hier komen filmen. Dat kan ook zeker voor een boost zorgen. Belgen komen ook, maar ze zijn in de minderheid. Misschien komt daar na dit artikel wel verandering in!” (lacht)

http://www.wonderinn.no/http://www.facebook.com/wonderinn.norway/, instagram: wonderinn_norway en wonderinn_riverside