Greenyard – groenten eten Foto: Joren De Weerdt

Katelijnse multinational Greenyard engageert kok om de wereld meer groenten te doen eten: “Dankzij onze schaal kunnen we echt impact hebben”

SINT - KATELIJNE - WAVER - Multinational Greenyard, met hoofdzetel in Sint-Katelijne-Waver, wil dat er wereldwijd meer groenten en fruit gegeten worden. Dat doen ze volgens het bedrijf niet alleen om de omzet een duwtje in de rug te geven, maar ook omdat het nodig is om alle monden te blijven voeden. Om plantaardig koken bekender te maken sluit het bedrijf nu een vijfjarig partnerschap met de bekende groentechef Frank Fol. Hij moet voor inspiratie in de huiskamers zorgen en dat laatste duwtje geven om groenten en fruit centraal op het menu te zetten. Een nieuw Instagramkanaal moet daar onder meer bij helpen.

Greenyard is geen bedrijfsnaam waar de eindconsument vaak mee in aanraking komt. Maar wie een wortel in de supermarkt koopt, heeft heel veel kans dat die bij Greenyard is gepasseerd. Het bedrijf met 8.500 werknemers en hoofdzetel in Sint-Katelijne-Waver verkoopt als één van de grootste leveranciers wereldwijd voor zo’n 4,4 miljard euro aan groenten en fruit per jaar. Dagelijks bereikt het bedrijf zo miljoenen consumenten met plantaardig voedsel.

Dat een leverancier wil dat zijn producten nog meer geconsumeerd worden, dat is logisch. Maar de oprichter en co-CEO van de multinational haalt enkele cijfers aan die de noodzaak daarvan ook objectief staven. “Tegen 2050 zouden we met tien miljard mensen op deze planeet leven, allemaal monden die gevoed moeten worden. Met de kennis en landbouwtechnieken van vandaag zullen we die kunnen voeden op zo’n 80% van de huidige beschikbare landbouwgrond, met ongeveer de helft van het huidige watergebruik. Daarvoor moet één belangrijke voorwaarde ingevuld worden en dat is dat onze eetgewoonten meer plantaardig worden”, zegt Hein Deprez.

Omslag is onvoldoende

Niet dat de man wil dat we geen vlees of zuivel meer zouden eten. “Het aandeel niet-plantaardig voedsel zou wel gevoelig moeten dalen, met zo’n 60 tot 75%”, aldus Deprez. “We zien stilaan een omslag, maar onvoldoende. Als één van de grootste bedrijven ter wereld in onze sector vinden we het onze taak om mensen te motiveren om meer plantaardig te eten. We hebben ons afgevraagd hoe we hen mee kunnen krijgen en hen een plantaardig antwoord kunnen bieden op de vraag: wat eten we vandaag? Dankzij onze schaal kunnen we echt impact hebben.”

 

 

Zo kwam groentechef Frank Fol in het vizier. De chef is met zijn organisatie We’re Smart een wereldwijde referentie voor groenten en fruit. Zo maakt hij al jaren de We’re Smart Green Guide, met de beste restaurants waar plantaardige gerechten de hoofdrol spelen. “De komende vijf jaar is het mijn taak om de switch naar duurzame en gezonde voeding te versnellen. Dat is beter voor de gezondheid en het verkleint de ecologische voetafdruk. Samen hopen we nog meer chefs, consumenten, foodstart-ups en anderen te inspireren om groenten en fruit centraal te stellen”, zegt Frank Fol.

Instagramkanaal

Concreet lanceert Greenyard het nieuwe eigen Instagramkanaal @greenyard.stories om consumenten te inspireren over hoe ze duurzame en gezonde plantaardige gerechten kunnen maken met recepten van Frank Fol. Zo ontwikkelde de chef de voorbije decennia meer dan 50 bereidingswijzen voor groenten, die kennis kan hij nu voor een stuk naar het grote publiek brengen. Allerlei weetjes en informatie over groenten zullen ook gedeeld worden. Ook zal er gestreden worden tegen vooroordelen.

“Neem nu de avocado, die de wereld aan het veroveren is. Die levert per kilogram ongeveer evenveel calorieën als een rundssteak. Er is dan kritiek op het waterverbruik om avocado’s te kweken en dat is inderdaad een pak meer dan de meeste andere groenten. Maar die 250 liter valt in het niets bij de 15.000 liter die er nodig is om een kilo rundsvlees te kweken. Daar willen we als sector ook wat nuance aanbrengen”, zegt Deprez.

Frank Fols netwerk van topchefs zal ook aangewend worden om inspiratiesessies op te zetten voor eigen chefs en productontwikkelaars van Greenyard om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen voor de klanten. “Daarnaast zitten nog heel wat andere initiatieven in de pijplijn”, zegt Fol.

Betaalbaar

Bij Greenyard koppelen ze er ook een ander engagement aan. “Het is aan ons om te zorgen dat de producten betaalbaar blijven, want anders kan je nooit een impact verwezenlijken. In tijden van hoge inflatie zijn we daar behoorlijk goed in geslaagd. En de kwaliteit van onze verse producten moet ook zeer hoog zijn. Want een consument die ontgoocheld is door zijn bakje aardbeien, die denkt de volgende keer twee keer na vooraleer hij dat opnieuw koopt. Als we via deze samenwerking op een positieve manier nog meer kunnen laten zien hoe gezond, lekker en voedingrijk groenten en fruit kunnen zijn, dan denk ik oprecht dat we iets zullen kunnen veranderen”, voegt Hein Deprez nog toe.