DSC_0022_2

Katholiek onderwijs regio Mechelen legt lerarentekort op tafel

Alle besturen en directies uit het katholieke onderwijs uit de brede regio Mechelen sloegen onlangs de handen in elkaar. Samen met beleidsmakers en onderwijsstakeholders proberen ze het onmogelijke mogelijk te maken: samen zoeken naar constructieve en haalbare oplossingen voor het lerarentekort.

Het katholiek onderwijs in de regio Mechelen vertegenwoordigt 32 basisscholen en 10 scholen in het secundair onderwijs. Meer dan 20.000 leerlingen volgen er les en meer dan 2.500 personeelsleden zijn er actief.

Het organiserend conglomeraat van katholiek onderwijs word gevormd door de katholieke scholengroepen en -gemeenschappen KITOS, KOMO, SAMBA 2.0 en VORM. Samen nodigden ze vertegenwoordigers uit van het kabinet Weyts, Agodi, inspectie onderwijs, vakbonden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, VDAB, Thomas More Hogeschool en Teach for Belgium. Het werd een bijzonder constructieve overlegavond, zonder dat pijnpunten uit de weg werden gegaan.

Francis Van Caer, afgevaardigd bestuurder vzw KITOS: “Onze directies en bestuurders voelden zich echt gehoord door de externe partners."

Joris Ghesquiere, voorzitter VORM: “De genodigden waren verheugd verschillende standpunten vanuit het werkveld zelf (bestuurders en directies) te kunnen beluisteren. Zij konden hun ideeën en eigen oplossingen toetsen met het onderwijs zelf.”

Een greep uit de gezamenlijke langetermijnvoorstellen:

  • Laat laatstejaarsstudenten in de lerarenopleiding veel meer praktijkervaring opdoen, bv. door een betaalde stage en voorzie extra ondersteuning/begeleiding op de praktijkvloer.
  • Geef meer autonomie en vertrouwen aan de scholen zelf en wees soepeler met rigide regels.
  • Laat directies en beleidsteams zelf beslissen over wie ze kunnen aannemen voor welk vak, zonder stringente regelgeving. De school staat zelf borg voor de kwaliteit, die altijd voorop blijft staan.
  • Durf nadenken over een hervorming van het systeem van bekwaamheidsbewijzen en over een andere manier om ons onderwijs te organiseren.
  • Laat gemotiveerde jong-gepensioneerden onbeperkt bijverdienen en straf ze niet fiscaal af.
  • Trek nog meer zij-instromers aan door het onbeperkt meenemen van anciënniteit en ondersteuning (educatief-verlof, coaching, … ).
  • Spreek zelf positief over het beroep van leraar en maak jongeren in het laatste jaar secundair hiervoor echt warm. Het leraarschap is een beroep en niet zomaar een job. Het is even waardevol als burgerlijk ingenieur, loodgieter, arts, bakker ….

Kurt Vansteenlandt, coördinerend directeur vzw KOMO: “Op basis van dit overleg zal het organiserend comité een manifest opstellen dat aan de beleidsmakers wordt bezorgd en dagen we elke onderwijspartner uit om enkele voorstellen daadwerkelijk te realiseren”.