Lidl Belgium diende bij het provinciebestuur een aanvraag tot omgevingsvergunning in voor de bouw van een supermarkt in Lier. Het betreft het slopen van zes gebouwen met de bijbehorende verharding. De aanvraag voorziet verder in het bouwen van een handelsruimte bestaande uit twee bouwlagen. Het gebouw heeft een breedte van bijna 46 meter en een bouwdiepte van maximaal 57 meter.
Aan de linkerzijde van het gebouw komt er een overdekte parking bestaande uit één bouwlaag met een groendak. Achteraan bevindt zich aansluitend bij het volume van de winkel nog een laad- en loskade met een diepte van zeven meter.
E-bikes
Op het gelijkvloers bevindt zich de inkom naar de winkel, alsook de nutslokalen, twee caddyparken voor winkelkarren, twee fietsenstallingen, een laadpaal voor e-bikes en een autoparking. De bezoekers kunnen de winkel bereiken via de roltrap of de lift. De parking bestaat uit 101 overdekte parkeerplaatsen, waarvan negen voor mindervaliden en twee voor gezinnen met kinderen.
Het schepencollege verleent een gunstig advies, maar stelt wel enkele voorwaarden. Zo moet Lidl onder meer circulatiemaatregelen nemen in Plaslaar, zodat klanten van de supermarkt enkel kunnen aan- en wegrijden langs de Antwerpsesteenweg. Lidl moet ook voetpaden aanleggen in Plaslaar, minstens ter hoogte van de site van de supermarkt.
Het is nu aan de deputatie van de provincie Antwerpen om de omgevingsvergunning al dan niet uit te reiken. Maar dankzij het positieve advies van de stad Lier lijkt het erop dat Lidl dus eindelijk werk kan beginnen maken van een supermarkt in Lier. Daar droomt het bedrijf al jaren van. Lidl wil namelijk al sinds 2013 een winkel op de Antwerpsesteenweg in Lier. Daartoe kocht het zelfs twee villa’s (huisnummers 399-401). Het schepencollege weigerde toen de bouwvergunning, net als de provincie. Lidl heeft hiertegen nog altijd procedures lopen.