“Als stad willen we actief werken aan een duurzame belevering waarin we de fiets centraal zetten. Zo ondersteunen we graag alle fietsbelevering initiatieven van Mechelse ondernemers. Op die manier kunnen we onze stad en haar inwoners op een ecologische manier bedienen en nemen we mobiliteitsdruk weg in de autoluwe zone en daarbuiten”, aldus schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Stad Mechelen is partner van het CityChangerCargobike. Dit project wil het gebruik van de cargofiets in een stedelijke omgeving promoten en bekend maken. Het subsidiereglement dat daarbij moet helpen slaat aan bij de Mechelse ondernemers. Er werden 12 aanvragen goedgekeurd in 2018, 8 in 2019 en 14 in 2020. Dat maakt op 3 jaar tijd 34 ondernemers die de overstap hebben gemaakt naar duurzamere belevering.
“Ook dit jaar is de interesse in fietslogistiek groot. Dat is door de noodzakelijke take-away leveringen nu nog meer aan de orde. Al 9 geïnteresseerden hebben reeds proactief de vraag gesteld voor een subsidie rond fietslogistiek”, vertelt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke.
Alle ondernemers met een vestiging op Mechels grondgebied die een bakfiets willen gebruiken voor hun eigen belevering of levering naar klanten kunnen een aanvraag indienen. Enkele aanpassingen zijn gemaakt in het subsidiereglement voor 2021. Zo verwelkomen we Mechelse ondernemers die nog niet eerder een bakfietssubsidie hebben mogen ontvangen van Stad Mechelen. Ook nieuw in het reglement is dat de kosten maximaal kunnen teruggaan tot 1 juni 2020.
Ondernemers met een bakfietsidee kunnen dat net zoals vorige jaren voorafgaand aftoetsen met de dienst mobiliteit op haalbaarheid.