Management (2) Marijn Van Benthem (CEO Consulta), Robbin Extra (Operationeel Directeur Care Cosmetics), Duco van Keimpema (CEO Care Cosmetics)

Mechels cosmeticabedrijf Consulta overgenomen

MECHELEN - Care Cosmetics, Nederlands marktleider in de distributie van cosmeticaproducten, heeft het Mechelse Consulta overgenomen. De overname komt in het kader van een Europese uitbreidingstrategie. In 2021 realiseerden beide bedrijven een forse groei, ondanks – maar ook dankzij – de coronapandemie. Sinds medio 2020 is 3d investors aan boord als actief aandeelhouder bij Care Cosmetics.

Care Cosmetics, met vestigingen in Barendrecht en Maaseik, werd in 1996 opgericht door Duco Van Keimpema en groeide snel uit tot de grootste toeleverancier van schoonheidsspecialisten in Nederland, met zo’n 4.000 schoonheidssalons, maar ook grotere retailbedrijven als DA, Douglas en Etos, in de portefeuille. Bekende door Care Cosmetics gedistribueerde merken zijn RoC, Annemarie Börlind, Guinot, Team Dr. Joseph en eigen merken Pascaud en Dermaprime.

Het Belgische Consulta werd in 1981 opgericht in Mechelen, eerst als producent van haarverwijderingsproducten en snel nadien als distributeur van cosmetica. In 2000 verwierf huidig CEO Marijn van Benthem 50% van de aandelen in Consulta, in 2011 de resterende 50%. Tegenwoordig heeft Consulta zich toegelegd op de distributie van verzorgingsmerken en aanverwante artikelen voor schoonheidssalons, gespecialiseerde voetverzorgers, farmacie en parafarmacie. Met ruim 2.000 professionele klanten en bekende namen als Multipharma en Medimarket als afnemers is Consulta marktleider in de Benelux.

“We waren al even op zoek naar een succesvolle partner die mee de schouders onder onze Europese groeiplannen kon zetten,” zegt Duco Van Keimpema. “Voor ons was al lang duidelijk dat Consulta hiervoor de juiste partner is. Marijn deelt onze Europese visie en de Consulta portefeuille is zeer complementair aan die van Care Cosmetics. Bovendien toonde Consulta, net zoals Care Cosmetics, zich zeer robust tijdens de afgelopen coronaperiode en waren beide organisaties in staat de bedreigingen het hoofd te bieden en nieuwe kansen, waaronder e-commerce, te benutten en zo sterke resultaten neer te zetten.”

“Het samensmelten is niet alleen voor onze bedrijven beter,” zegt Marijn van Benthem, “maar minstens evenzeer voor onze klanten als voor de merken die we distribueren. Grote spelers hebben immers meer middelen, wat handig is voor de eersten en interessant voor de laatsten, want met samen zo’n 6.000 professionele salons en praktijken als klant in de Benelux heb je internationaal natuurlijk wel wat te bieden.”

Na de overname blijft Marijn van Benthem aan boord als aandeelhouder en binnen het managementteam van het uitgebreide Care Cosmetics verantwoordelijk voor België en Luxemburg, om de continuïteit en verbeteringen  voor de Consulta-klanten te waarborgen en de verdere groei vorm te geven.