“Jan wilde zelf een driewieler bouwen, maar de eerste was niet echt een succes. Toen hij bezig was met een tweewieler kwamen wij met elkaar in contact. Hij zat met ideeën en ik zag wat problemen in de sector”, vertelt Stefan Van Ouytsel uit Itegem (Heist-op-den-Berg). Samen met Mechelaar Jan Geets heeft hij Boud Mobility opgericht. Hun ambitie: een duurzaam en lokaal vervaardigd fietsframe op de markt brengen.
In ons land alleen al werden er in 2023 zo’n 300.000 elektrische fietsen verkocht. Als alternatief voor een (tweede) auto kiezen gezinnen en ook bedrijven steeds vaker voor een elektrische bakfiets, cargofiets of longtail. Alleen, de technologie van al die e-bikes verandert zo snel dat bepaalde onderdelen al na enkele jaren niet meer worden gemaakt en nieuwe reserveonderdelen vaak niet passen in bestaande frames.
“Het probleem is dat frames worden ontworpen rond de technologie die nog in volle ontwikkeling is. Als er iets stuk is, is een herstelling vaak duurder dan een nieuwe fiets”, zegt Stefan.

Daardoor belanden de meeste elektrische fietsen na vijf tot zeven jaar op de afvalberg. “Dat levert 7.750 ton aan afvalmaterialen op. Op een paar uitzonderingen na gebeurt de productie van fietsframes in Azië. Daardoor is de sector bij ons en de fietswinkel verandert naar een dozenschuiver. In het beste geval wordt er nog iets geassembleerd en gelakt in Europa”, legt Stefan uit.
“Op een paar uitzonderingen na gebeurt de productie van fietsframes in Azië. Daardoor is de sector bij ons en de fietswinkel verandert naar een dozenschuiver. In het beste geval wordt er nog iets geassembleerd en gelakt in Europa”
Stefan Van Ouytsel van Boud Mobility
De gevolgen laten zich volgens hem voelen. “Tijdens corona was er even een boost in de verkoop, maar nadien is die teruggevallen. Dat is vandaag het probleem in de sector. Als een handelaar over twee tot drie jaar een fiets wil verkopen, moet je die vandaag bij de fabrikant al in bestelling zetten. Als de vraag verandert, heb je een probleem.”
Lokaal bouwen
Met een innovatief, modulair frame wil Boud Mobility een antwoord bieden op de uitdagingen in de sector. “Wat als fietsen opnieuw levenslang meegaan met oude en nieuwe onderdelen? Of als we ze kunnen aanpassen aan onze veranderende behoeften? En wat als we onze fietsen lokaal kunnen bouwen, met mensen van bij ons? Die uitdaging zijn we aangegaan”, vertelt Stefan.
Met behulp van digitale productietechnieken bouwt Boud Mobility transportfietsen op maat. De modulaire frames bestaan uit gestandaardiseerde aluminium profielen die worden verbonden met CNC-gefreesde of 3D-geprinte verbindingsstukken. “Die kunnen wij eenvoudig aan elkaar koppelen via boutverbindingen”, klinkt het.

Op die manier kan je de fietsen makkelijk aanpassen aan veranderende behoeften. “Een jong gezin kan beginnen met een bakfiets. Later kunnen we het frame dan ombouwen tot een longtail voor grotere kinderen”, zegt Stefan.
“Een jong gezin kan beginnen met een bakfiets. Later kunnen we het frame dan ombouwen tot een longtail voor grotere kinderen. Je verlengt de levensduur van de fiets, maar je zet ook de hele supply chain op zijn kop”
Stefan Van Ouytsel van Boud Mobility
Dat systeem heeft volgens hem twee grote voordelen. “Je verlengt de levensduur van de fiets, maar je zet ook de hele supply chain op zijn kop: lokale productie, wereldwijd mogelijk en dus ook bij ons in Vlaanderen via digitale toepassingen. Bovendien is die onafhankelijk van specifieke technologie en zet ze de gebruiker opnieuw centraal”, vertelt Stefan.
Voordelige formule
Hij is trots op het bereikte resultaat na al het harde werk. “Wij ontwikkelden een fiets die geen wegwerpartikel meer is, maar meegaat voor het leven. Net als vroeger, toen fietsen dertig of veertig jaar meegingen”, stelt hij. Na drie jaar ontwikkelen, testen en bijsturen, lanceert de start-up dit weekend de eerste circulaire Boud cargobike in twee lengtematen.
De makers lanceren hun product op stand 102A van Velofollies in Kortrijk Xpo. Voor de verkoop werken ze samen met BikeMonkey.shop. “Een elektrische bakfiets kost bij ons ongeveer zesduizend euro, maar wij hebben ook een voordelige formule voor handige Harry’s die zelf een fiets willen bouwen. Daarbij kunnen ze zelfs nog onderdelen gebruiken van oudere mountainbikes.”