MECHELEN – Mediahuis kan terugblikken op een sterk 2018. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden heeft het mediabedrijf, waartoe ook Made in Mechelen behoort, haar positie in de Belgisch-Nederlandse markt kunnen versterken. De omzet steeg tot 819 miljoen euro, een toename van 28 procent.
Mediahuis heeft de grote acquisities van 2017, waaronder die van Telegraaf Media Groep (TMG), goed verwerkt. Het is vooral het sterke resultaat van TMG, in combinatie met een efficiënte kostenbeheersing binnen de hele groep, dat aan de basis van de groei ligt. Hierdoor kon de impact van de stijgende kosten, de dalende advertentie-inkomsten in print en de daling van de inkomsten uit de losse krantenverkoop op het niveau van de groep worden weggewerkt.
Digitaal scoort
Langs Belgische kant nam het resultaat van de nieuwsactiviteiten echter af. Bij Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Limburger was er wel een stijging in digitale verkoop, maar die kon de daling van de printomzet niet volledig compenseren. Verder zette De Standaard een sterk resultaat neer met een groei in verkoop van 3,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook daar vertoont de digitale verkoop een sterke stijging. Dat dit digitale aanbod aanslaat bij de lezer, bleek vorige maand ook al uit de goede cijfers van Made in Mechelen.
Mediahuis versterkte ook haar positie in de classiefiedmarkt met Zimmo als de tweede grootste partij op de Belgische immo-zoekertjesmarkt. Ook de positie van Jobat versterkte. Verder leverde de lancering van radiozender NRJ een sterkere positie in de Vlaamse radiomarkt op.
Gert Ysebaert, ceo Mediahuis: “We zetten vandaag als groep een mooi resultaat neer. De acquisities die we de afgelopen jaren in Nederland deden, hebben geleid tot de nodige synergiën en een betere financiële veerkracht voor Mediahuis. Maar we geloven in een solide basis waarbij elk onderdeel van onze groep performant en rendabel is en blijven dan ook anticiperen om dit op peil te houden.”