ZooMedia Foto: Dirk Vertommen

Mediaprojecten van studenten Thomas More voortaan verzameld op één platform: “ZooMedia is er voor en door jongeren”

MECHELEN - Studenten van de Thomas More hogeschool in Mechelen die bezig zijn met het creëren van content zoals video’s en podcasts, kunnen het eindresultaat voortaan delen op een gloednieuw mediaplatform. Met ZooMedia wil Thomas More haar voet plaatsen naast platformen als VRT Max. “Maar alles wat erop te zien is, is er voor en door jongeren”, klinkt het.

De mediacampus van de Thomas More hogeschool in Mechelen is de grootste van Vlaanderen. In totaal zijn er 1.800 studenten die opleidingen volgen in traditionele richtingen zoals journalistiek en communicatiemanagement, maar bijvoorbeeld ook in gespecialiseerde richtingen voor radio- en televisiemakers. Al die studenten maken enorm veel content. Niet alleen tijdens de lessen, maar ook in hun vrije tijd. Tot voor kort was er echter geen plek waar die content verzameld werd.

“Daar wilden we iets aan doen”, zegt docent Johan Tuyaerts. “Want de studenten kregen wel de kans om hun werk te tonen op evaluatiemomenten, maar nadien werd er te weinig mee gedaan. Daarom ontwikkelden we ZooMedia. Dat is een professioneel platform waar al die creaties samenkomen. Het gaat bijvoorbeeld om documentaires en reportages, maar ook podcasts, YouTube-video’s en geschreven artikels. Daarnaast kan er live radio en televisie uitgezonden worden. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

 

Eén van de content creators is Rik Tuinstra (25) uit de opleiding International Journalism. “Ik heb al een tijdje een eigen YouTube-kanaal waarop ik video’s post over voetbal”, vertelt hij. “De docenten wisten dat en stelden voor om die video’s ook te verspreiden via ZooMedia. Het is natuurlijk leuk dat de school de mogelijkheid biedt om je eigen werk bekender te maken bij een breder publiek. Met 21Bis hadden we trouwens al een eigen nieuwskanaal dat ook gewoon blijft bestaan, maar dit is een mooie aanvulling.”

Bevraging

De school organiseerde een bevraging bij de studenten over welke onderwerpen ze graag aan bod willen laten komen. Onder meer eten, het kotleven en daten kwamen daarbij uit de bus. Ook gamen was één van die onderwerpen. “Daar maakten wij al video’s over”, vertellen Evi en Brend (beide 22) uit de richting IMD. “Over het algemeen zijn wij de introverte studenten op de campus. Maar we willen tonen dat we meer zijn dan nerds achter een computer. Dat kan dankzij dit platform.”

 

Sommige content wordt ook speciaal voor ZooMedia gemaakt. Zo is een groep studenten bezig aan de voorbereidingen voor een podcast over mentaal welzijn. “In HoewistMet gaan we met bekende Vlamingen dieper in op de vraag ‘Hoe is het met u?’”, zegt Iana Roelen. “Vaak krijg je wel ‘ça va’ als antwoord, maar gaat het eigenlijk niet zo goed met die persoon. Via de podcast willen we mentaal welzijn bespreekbaarder maken en bepaalde experimenten uitvoeren die binnen het thema passen.”

Op termijn wil ZooMedia haar voet plaatsen naast platformen zoals VRT Max. “Maar het grote verschil is dat onze content gemaakt is voor en door jongeren”, zegt Johan Tuyaerts. “Zij weten als geen ander wat de jeugd interessant vindt en hoe we hen het best kunnen bereiken. Het is dan ook de bedoeling dat het project door de jaren heen geen bijsturing meer nodig heeft van docenten, maar dat het volledig gedragen wordt door de jongeren zelf.”

www.zoomedia.be