Sandra Geurs long shot

Minister Bart Somers ondersteunt het autodelen

MECHELEN - Op 9 september stelde minister Somers samen met Autodelen.net, het Vlaams netwerk autodelen en de Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) de inspiratiegids betreffende koolstofvrije deelmobiliteit voor. Deze studiedag voor lokale overheden kadert binnen het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP).

Met het LEKP wil minister Somers steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van de Vlaamse en Europese klimaatdoelstellingen. De ambities op vlak van autodelen liggen hoog: Jaarlijks 100.000 ton minder CO2-uitstoot tegen 2030.

Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van minister Somers focust zich op vier werven: vergroening, energie, water, en (elektrische deel-) mobiliteit. Steden en gemeenten die het LEKP ondertekenen kunnen beroep doen op financiële middelen vanuit de Vlaamse overheid waarmee ze concrete acties kunnen uitvoeren die bijdragen aan deze vier pijlers.

Op vlak van elektrische deelmobiliteit streeft minister Somers naar minstens één extra deelwagen per 500 inwoners. “Een private wagen staat gemiddeld 96% van de tijd stil. Vandaag nemen parkeerplaatsen 24.000 hectare van onze openbare ruimte in. Dat is meer dan de oppervlakte van het grondgebied van Antwerpen, inclusief de haven. Meer deelwagens kunnen dit probleem voor een deel oplossen. Eén deelwagen vervangt tot 10 private wagens

De stad Mechelen wil anderen steden en gemeenten inspireren volgens burgemeester Alexander Vandersmissen. “Vandaag is Mechelen al de absolute koploper in Vlaanderen op het vlak van elektrische deelwagens en laadpalen, maar we hebben de steile ambitie om de komende maanden en jaren nog een versnelling hoger te schakelen. Enerzijds doen we dat omwille van het duurzaamheidsaspect, anderzijds is het ook een antwoord op complexe vraagstukken zoals het aanpakken van parkeerdruk in dense wijken. Door slim om te springen met ruimte willen wij de stad steeds meer teruggeven aan de Mechelaars. Deelmobiliteit is in Mechelen een absoluut speerpunt, daarom was het voor mij heel belangrijk en logisch om hier vandaag ook duiding te geven bij de beleidskeuzes die wij als lokale overheid maken. “

Een extra deelwagen per 500 inwoners, betekent minstens 13.200 extra deelauto’s in 2030 dankzij de lokale besturen. Op basis van berekeningen schat Autodelen.net dat dit overeenkomt met 240.000 gebruikers (15 per deelwagen).