Mc Do Rode Kruisplein Mechelen Foto: Dirk Vertommen

Na afbraak McDonald’s bouwt aannemer aan nieuwe toekomst Rode Kruisplein: op site verrijzen ook flats en park

Na de voormalige betoncentrale achter het Van der Valk-hotel in Mechelen is ook het oude restaurant van McDonald’s gesloopt. Tegen het najaar van 2024 verrijst er een nieuwbouw van de keten. Het Rode Kruisplein gaat er in de toekomst helemaal anders uitzien. Op de kop verrijzen appartementen met daarachter een klein park.

Eind vorige week heeft een aannemer de afbraak van de bovenbouw van het restaurant afgerond. “We zijn daar een tweetal weken mee bezig geweest. Nu moeten we het asfalt nog wegnemen en de funderingen nog opbreken”, zegt Willem Van den Bergh, projectleider bij Van Loo Projects.

De aannemer uit Hulshout heeft de jongste maanden flink wat werk in Mechelen. “We hebben eerder al het stationsgebouw afgebroken en we werken momenteel aan de sloop van het voormalige ziekenhuis op de Zwartzustersvest. We graven ook de bouwput voor de nieuwbouw van McDonald’s op het Rode Kruisplein”, legt Van den Bergh uit.

Ondergrondse parkeergarage

Het hamburgerrestaurant huist tijdelijk op de naburige site van Euroshop, maar tegen het najaar van 2024 verrijst op de vertrouwde locatie aan de Guido Gezellelaan een nieuwbouw met een ondergrondse drive-in. Daarvoor deelt de keten de ondergrondse parkeergarage met residentie Dok+ die er vlak naast wordt gebouwd, op de kop van het Rode Kruisplein.

 

 

De gemeenteraad heeft vorige week nog kosteloze erfdienstbaarheden goedgekeurd tussen de stad, McDonald’s en Kairos-Montreal, de projectontwikkelaar van Dok+. Die maken het mogelijk om op het Rode Kruisplein de inrit naar de ondergrondse parking aan te leggen en een BEO-veld. “Dat is op dit moment het grootste project in Vlaanderen voor het aanleggen van een warmtenet”, zegt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Stadsontwikkeling.

Autovrij plein

Vanderstraeten is aangesteld als hoofdaannemer voor de realisatie van de residentie met een vijftigtal appartementen, het nieuwe hamburgerrestaurant en de heraanleg van het plein. Sinds de opening van Parking Keerdok is het Rode Kruisplein autovrij geworden en dat blijft ook zo in de toekomst.

Vorige week heeft de gemeenteraad nog de nieuwe rooilijn vastgesteld. Deze beslissing past in de aanvraag voor een omgevingsvergunning om de bestaande verhardingen te slopen en een nieuw openbaar park aan te leggen. Als alles meezit, moet het nieuwe Rode Kruisplein midden 2025 klaar zijn.

 

 

“Het is fijn om te zien dat nu het ene project na het andere uitrolt. Al jaren zijn we voor de nieuwe stadswijk aan het Keerdok plannen aan het maken en die komen nu op kruissnelheid”, vertelt schepen Geypen. De opening van het Van der Valk-hotel in het voormalige zwembad en de bouw van de nieuwe parkeertoren waren de eerste projecten, samen met de aanleg van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug en een brug voor autoverkeer over de Afleidingsdijle.

Nog meer op komst

Staan nog op het programma naast de herbestemming van het Rode Kruisplein: de bouw van residentie D’Île Malines met een vijftigtal appartement op de terreinen van de voormalige betoncentrale, waar ook een park wordt aangelegd. Op de site tussen Parking Keerdok en het kantoorgebouw van Fluvius komt de nieuwe woonwijk Wattland (195 woningen). Op de plek van de vroegere baanwinkels is Keerdokkaai gepland. Dat is een project met nog eens 270 appartementen. Tussen het Keerdok en de Winketkaai komt er nog een tweede nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers. Dat wordt een Hollandse klapbrug.