Visu Tunnel Arsenaal Mechelen small

Nieuwe verbindingsweg naar Ragheno

MECHELEN - Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Mechelen hebben een voorontwerp klaar voor de Arsenaalverbinding. Dat is de nieuw aan te leggen en deels ondergrondse weg van zo’n 1,2 kilometer lang, die de Tangent moet verbinden met de toekomstige wijk Ragheno. Dit najaar wordt het voorontwerp technisch verder uitgewerkt. De werken zouden in 2024 van start gaan. De kostprijs van het project wordt geraamd op 21,5 miljoen euro.

“Mechelen is uitgegroeid tot de vijfde grootste woon- en werkstad van Vlaanderen. Verwacht wordt dat ook de volgende decennia er steeds meer mensen en bedrijven hun weg vinden naar Mechelen. Om die groei op een kwalitatieve manier op te vangen,  wordt de Raghenosite achter het station ontwikkeld. Er wordt daar een nieuwe, hedendaagse stadswijk gecreëerd. Het is van vitaal belang dat we deze nieuwe wijk ook op een vlotte, kwalitatieve en duurzame manier ontsluiten”

, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.

De Arsenaalverbinding zal de nieuwe wijk ontsluiten voor gemotoriseerd verkeer en er ook voor zorgen dat de verkeersdrukte op de Leuvensesteenweg tussen Motstraat en Raghenoplein gevoelig daalt. De studie naar deze nieuwe verbindingsweg werd opgestart in juni 2020, in samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Mechelen. De oorspronkelijk lang uitgetekende tunnel werd teruggebracht tot een beperkt ondergronds gedeelte, waardoor ook de intussen toegevoegde Raghenosite vlot kan ontsluiten richting Tangent.

De nieuwe Raghenowijk ligt op wandelafstand van het trein- en busstation, die volgende jaren volledig vernieuwd worden. Het is dan ook evident dat naast de automobiliteit veel aandacht besteed wordt aan de faciliteiten voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. De bussen zullen langsheen de Arsenaalverbinding enkele halteplaatsen krijgen, die voor de gebruikers vlot bereikbaar zijn.

De ingebruikname van de Arsenaalverbinding heeft ook gevolgen voor de wegprofielen van zowel de Motstraat als de Leuvensesteenweg. De Motstraat wordt daarbij opnieuw dubbelrichting, uiteraard met behoud van voldoende faciliteiten voor voetgangers en fietsers. De Leuvensesteenweg is de grote winnaar bij deze nieuwe verkeerssituatie. De Arsenaalverbinding zal vooral ruimte en zuurstof geven aan bewoners van het eerste stuk van de Leuvensesteenweg en de wijk Arsenaal.  Daar verdwijnt immers het doorgaand verkeer, wat de intensiteiten zeker tijdens de spitsuren gevoelig zal doen dalen.

Dit najaar wordt het voorontwerp technisch verder uitgewerkt. Dit ontwerp zal de nodige flexibiliteit voorzien om eventuele aanpassingen nog door te voeren. De eerste helft van 2022 wordt de omgevingsvergunning ingediend. De verdere uitvoering van het project hangt samen met het verkrijgen van de vergunning. Momenteel streeft men ernaar om de werken in de loop van 2024 van start te laten gaan.