Zeker is dat de covid-19-crisis nog jarenlang een grote impact zal hebben op de bedrijfswereld, maar de precieze gevolgen voor Vlaamse bedrijven zijn nog onduidelijk. Onderzoekscentrum Flanders Make lanceert daarom een enquête die bij bedrijven peilt naar hun huidige situatie, noden en toekomstverwachtingen. De resultaten zullen bijdragen tot de relanceplannen van de overheid.
Vlaamse bedrijven hebben zich al van hun innovatiefste kant laten zien tijdens de coronacrisis. Een recente ranglijst van de Verenigde Naties noemt België het meest innovatieve land in Europa in de strijd tegen het coronavirus, en plaatst ons land wereldwijd op de vierde plaats. Het rapport prijst onder meer de bedrijven Lasercut uit Gent en Materialise uit Leuven.
“De impact van de pandemie op bedrijven is groot en zal meerdere jaren duren, maar flexibele en innovatieve bedrijven zullen versterkt uit deze crisis komen”, zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Goede ondernemers zoeken altijd naar opportuniteiten, ook en zeker in disruptieve tijden.” De crisis kan voor sommige bedrijven bijvoorbeeld leiden tot nieuwe producten, afzetmarkten en businessmodellen. Ook kan de online verkoop een stevige boost krijgen.
Hoewel de situatie vele kmo’s voor uitdagingen stelt in verband met liquiditeit en solvabiliteit, gelooft Torfs dat kmo’s in het algemeen in het voordeel kunnen zijn. “Hun wendbaarheid is cruciaal voor de wederopstanding van onze economie”, stelt hij.
Blijven investeren
In een nieuwe enquête vraagt Flanders Make Vlaamse bedrijven onder meer naar de verwachte gevolgen van de crisis op hun werking en in welke mate ze plannen om te blijven inzetten op innovatie. Vorig jaar bleek uit een peiling van het onderzoekscentrum dat Vlaamse bedrijven daar per jaar 5.8% van hun budget voor wilden uittrekken, wat 20% meer is dan de internationale benchmark.
De enquête meet ook specifiek of bedrijven even sterk blijven inzetten op de overgang naar Industrie 4.0. Torfs benadrukt alvast dat investeringen in digitale transformatie voor bedrijven op dit moment van levensbelang blijven. “Nu kun je met deze inspanningen zelfs nog meer het verschil maken”, zegt hij. “Een aangehouden investeringsritme zal bedrijven een voorsprong opleveren zodra de economie terug aantrekt.”
Relanceplannen overheid
De resultaten van de enquête zijn niet alleen bedoeld voor Flanders Make, maar kunnen ook nuttig zijn en gebruikt worden door de Vlaamse en federale regering bij het opstellen van de economische relanceplannen. Daarom vraagt de peiling bedrijven ook expliciet welke ondersteunende acties zij van de overheid verwachten. Moeten de regeringen bijvoorbeeld eerder focussen op financieringsondersteuning voor liquiditeit, steun voor innovatie of lagere belastingen?
“In ieder geval moet de overheid blijven inzetten op het ondersteunen van het economisch weefsel, want een goede economie zorgt voor welvaart én welzijn”, beklemtoont Torfs. “De doelstelling van de Vlaamse overheid om 3% aan onderzoek en ontwikkeling te besteden is alvast een zeer goede en duidelijke ambitie om Vlaanderen als topregio te versterken.”
Vul de enquête hier in en maak kans op een Coolblue-cadeaubon ter waarde van 100 euro.
Flanders Make voert technologisch onderzoek met en voor bedrijven. Het onderzoekscentrum ontwikkelt en test toepassingen die de Vlaamse industrie helpt competitiever te worden dankzij product- en productie-innovatie. Flanders Make bestaat uit co-creatie centra in Lommel, Leuven en Kortrijk, de Vlaamse dronecluster EUKA en labo’s bij de vijf Vlaamse universiteiten.