“De toekomst is aan de buurtwinkel”
De Proxy Delhaize in Muizen bij Mechelen een eenvoudige buurtwinkel noemen, is het middelgroot warenhuis uitgebaat door Chris Luyckx (33) en Steven Van Aerschot (33) oneer aandoen. Een e-shop, een minicontainerpark, een stickerboek met lokale voetballers, een gratis koffiecorner, leveringen aan huis … Het zijn maar enkele van de visitekaartjes waar de winkel met een oppervlakte van 750 m² mee uitpakt. “Wij willen zo dicht mogelijk bij de klant staan. Daar ligt de kracht van de buurtwinkel van de toekomst.”
Vier jaar runnen de twee dertigers nu al hun warenhuis langs de drukke Leuvensesteensteenweg in Muizen of in de buurt van Planckendael. Luyckx en Van Aerschot bouwden beide hun expertise uit als supermarktdirecteur bij Delhaize voor ze zich in de franchisewereld gestort hebben. Hun winkel behoort tot de top twintig van Proxy Delhaizes in België en telt vijfentwintig personeelsleden, inclusief studenten. “We hadden het gevoel dat onze job zich meer en meer aan het verplaatsen was van werkvloer richting bureau. Omdat we meer voeling met de klanten, het personeel en de producten wilden hebben, is er gekozen om een eigen winkel te runnen. Nu beschikken we ook over de nodige vrijheid om meer ons eigen ding te doen en accenten te leggen,” zegt Van Aerschot.
Online leverdienst
De Proxy Delhaize in Muizen biedt meer aan dan dat je van een dergelijke winkel zou verwachten. “Je kan hier ook terecht voor het afhalen van pakketten die je online bestelt bij eender welke site die een online leverdienst aanbiedt zoals bijvoorbeeld bol.com. We hebben veel stockageruimte en zijn met uitzondering van zondagna- maandagvoormiddag de hele week open. Je kan hier dus elke dag van de week je bestelling ophalen. Een dienst die veel klanten weten te appreciëren,” luidt het.
Chris en Steven willen geen kans laten schieten om mee te zijn met het online winkelen. “We hebben een eigen website laten ontwikkelen. Er is de mogelijkheid om ontbijt- en wijnmanden te bestellen. De bedoeling is om dit in de toekomst nog verder uit te bouwen,” zegt Van Aerschot. “Nog een andere mogelijkheid om online producten bij Delhaize te bestellen en hier vervolgens af te halen. We zetten ze netjes voor je klaar. Daarnaast proberen we ook zo veel mogelijk in te spelen met allerhande acties via de sociale media.”
Integratie
Een sterke integratie van de winkel in de buurt is eveneens een belangrijke pijler in het beleid van de jonge ondernemers. “Wij willen ons lokaal verankeren. Zo doen we mee met tal van events in de buurt zoals recent nog de Halloweentocht waar we soep hebben voorzien om maar een voorbeeld te geven. Ondersteunen we tombola’s van lokale verenigingen. Is er een samenwerking met de Sint-Vincentiusvereniging die vervallen, maar nog bruikbare producten komen ophalen. Een voltreffer was de lancering van het Panini-stickerboek met spelers van de lokale voetbalploegen van Muizen en Hever uit derde en vierde provinciale. Wie wou kon zelfs zijn sticker op posterformaat bestellen of laten afdrukken op een sporttas,” aldus Luyckx.
Flexibele openingsuren
“Natuurlijk heeft de buurtwinkel nog een toekomst,” klinkt het ietwat verontwaardigde antwoord op onze vraag. “Vandaag is hij niet meer weg te denken. De klanten willen ook niet meer ver gaan. Wij zetten veel in op een persoonlijke benadering. Er is zelfs iemand beschikbaar die de producten aan huis aflevert bij klanten die niet meer goed te been zijn. Naast de nabijheid op een toplocatie als de Leuvensesteenweg en de persoonlijke benadering zijn de flexibele openingsuren eveneens een grote troef. Wij zijn open van 7.30 tot 20 uur. Wij doen er alles aan om het onze klanten zo aangenaam mogelijk te maken. Er is hier een minicontainerpark waar ze hun batterijen, olie, glas, lampen, kledij en elektrische apparaten kwijt kunnen. In de koffiecorner is er de mogelijkheid om te genieten van een gratis koffie of choco terwijl ze hun winkelwaren herschikken.”
Toekomst
Van Aerschot en Luyckx willen verder op de ingeslagen weg in gaan. “Wij willen ons klanten zo goed mogelijk verzorgen en de contacten hecht houden. Op die manier ontstaat een plezante samenwerking. Wij zijn klaar voor de toekomst en willen blijven innoveren. Er is geen andere keuze, want binnenkort opent Lidl een vestiging in de buurt. Daar willen en moeten wij wat tegenover kunnen zetten. Doel is om onder meer te investeren opdat de klanten beter kennismaken met onze producten. Delhaize is de koning van de interessante producten, maar niet iedereen kent ze. Daarnaast biedt het e-commerceverhaal nog vele mogelijkheden en denken we eraan om meer aan huis of aan bedrijven te leveren. Wij zullen klaar zijn voor de toekomst en de trends heel secuur blijven opvolgen,” klinkt het in koor.