MST – Stationplein

Sloop oud gebouw is tegelijkertijd start voor bouw nieuw station

MECHELEN – Nadat vorige week met ‘De Nieuwe Vesten’ al een ander groot infrastructuurproject voor Mechelen werd aangekondigd, was dat maandagochtend opnieuw het geval. 2022 wordt het jaar waarin een stukje Mechelse spoorweggeschiedenis verdwijnt, maar tegelijk plaats maakt voor een toekomstig stedelijk icoon: het station van Mechelen.

Nadat in een eerste fase de nieuwe, bijkomende perrons 11 en 12 gerealiseerd werden, is het nu de beurt aan de sporen en perrons 1 tot en met 10. Dat gebeurt volgens een uitgekiend plan, om een zo groot mogelijke garantie te houden op een vlotte dienstregeling. Als alles volgens schema verloopt, zal deze belangrijke fase in 2027 afgerond zijn.

Uit respect voor de spoorweggeschiedenis en het cultureel erfgoed, werd vooraf een inventaris opgemaakt van die delen uit het huidige station die de moeite waard zijn om te recupereren en te bewaren voor het nageslacht. De absolute blikvanger is de grote mozaïek die de volledige wand van de vroegere lokettenzaal en het stationscafetaria besloeg. Ze zullen geïntegreerd worden in het nieuw te bouwen station.

De grote uitdagingen tijdens de vernieuwingswerken is de dienstregeling zo optimaal mogelijk te behouden en de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken. Door de capaciteit van het station uit te breiden met twee sporen – de nieuwe 11 en 12 – zijn er extra mogelijkheden gekomen om het treinverkeer zo normaal mogelijk te laten verlopen.

 

“Met deze nieuwe fase van de werken in Mechelen komen we nu opnieuw een stap dichter bij het toekomstige station, dat een mobiliteitsknooppunt wordt waar reizigers naadloos kunnen overstappen op bus, fiets of auto.”

Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit

Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Met deze nieuwe fase van de werken in Mechelen komen we nu opnieuw een stap dichter bij het toekomstige station, dat een mobiliteitsknooppunt wordt waar reizigers naadloos kunnen overstappen op bus, fiets of auto. Zo krijgen de Mechelaars extra vrijheid, met een nieuw station en de dienstverlening die ze verdienen. Meer toegankelijkheid zal in de toekomst nog meer mensen overtuigen om de trein te nemen. En ook tijdens deze nieuwe fase in de bouw van het nieuwe station van Mechelen, met de werken aan perrons 1 tot 10, blijven de treinen optimaal rijden.”

Het nieuwe station moet binnen enkele jaren het hart vormen van een multimodale verkeersinfrastructuur. Dank zij de ondergrondse parkeergarage voor 2.000 wagens en de Tangent die nog dit voorjaar in gebruik genomen wordt, zal het station heel wat pluspunten bieden aan reizigers die met de auto komen. Voor de busreizigers is het nog enkele jaren wachten, maar eens het nieuwe busstation aan de Arsenaalzijde klaar is, zullen zij naadloos van bus op trein kunnen overstappen. De fietsers kregen net voor de kerstvakantie al toegang tot de nieuwe infrastructuur vanaf het station Nekkerspoel tot aan de Brusselsesteenweg. In het nieuwe station zullen zij later gebruik kunnen maken van een fietsenparking voor 5.000 fietsen van waaruit men rechtstreeks naar de perrons kan. En voor de treinreizigers komt er in het hart van het nieuwe station een modern travel center, omzoomd door commerciële units die het reizen bijzonder aantrekkelijk maken.