Het Huis van de Mechelaar. Foto: Geertje De Waegeneer

Stad Mechelen ontvangt opnieuw certificaat als Baanbrekende Werkgever

MECHELEN - De stad Mechelen ontvangt op 1 december voor het tweede jaar op rij het certificaat als Baanbrekende Werkgever. De stad krijgt de erkenning omdat het zich inzet voor hybride werken en het verankeren van nieuwe mobiliteit waarbij de medewerker centraal staat.

In 2020 lanceerden De Lijn, de Antwerp Management School en Jobat het charter Baanbrekende Werkgever. Bedrijven en organisaties die het charter ondertekenen, engageren zich om een intensief leertraject te volgen. Het charter draait rond drie pijlers: minder onderweg zijn, een mensgericht beleid rond hybride werken en slimmer en groener verplaatsen. Op die manier willen de werkgevers een positieve impact hebben op het welzijn van hun personeel.

Vorig jaar nam de stad een eerste keer deel aan het leertraject en kreeg daarvoor het certificaat als Baanbrekende Werkgever. Ook dit jaar volgde de stad het traject en mag het voor de tweede keer op rij het certificaat in ontvangst nemen. “Tijdens dit leertraject wisselden we samen met andere werkgevers uitdagingen, ervaringen en goede voorbeelden uit. Op die manier kunnen we van elkaar leren en verder groeien op de drie pijlers waar het charter op steunt”, zegt schepen van Personeel Greet Geypen (Vld-Groen-m+).

Plaats- en tijdonafhankelijk werken

Concreet verankerde de stad hybride werken en nieuwe mobiliteit in haar personeelsbeleid. Daarbij wordt er gestreefd naar plaats- en tijdsonafhankelijk werken. “Wat vroeger vanzelfsprekend was, is dat vandaag niet meer”, zegt Geypen. “De werkplek van de toekomst is flexibel en kan zich aanpassen aan de noden die ontstaan. Dat zagen we tijdens de coronacrisis. Telewerken en virtuele uitwisselingen staan nu centraal en we hoeven niet meer te reizen, want de vergaderingen komen naar ons toe.”

“Goed werkgeverschap bereik je niet van de ene dag op de andere. Het is een proces waarbij telkens op bepaalde momenten stappen gezet worden”, zegt algemeen directeur Erik Laga. “Daarom hielden we een welzijnsbevraging bij ons personeel. We hadden één engagement: de goede zaken verderzetten en inspelen op de behoeften van onze werknemers. Want als onze werknemers groeien, groeit onze organisatie mee.”