Sam en Stephanie 3

Starter van de week: ex-collega’s openen nieuwe kledingzaak

LEEST – Stephanie Fransen (36) en Sam Verheyden (38) openden in oktober vorig jaar hun nieuwe dameskledingzaak Stella. in de Dorpstraat 2 in Leest (Mechelen). Voor beiden zijn het hun eerste stappen als zelfstandig ondernemer maar in de modewereld daarentegen zijn ze helemaal thuis.

Stephanie en Sam werkten allebei voor het Antwerpse Fashion Club, een bedrijf dat kleding inkoopt in het buitenland en die verkoopt aan kledingwinkels. Stephanie was er verantwoordelijk voor de wholesale van een Italiaans merk en Sam was retail manager voor de winkels van het eigen merk. In hun carrière bij Fashion Club kwamen ze in contact met alle aspecten van de modewereld en werden ze ook beste vrienden.

“Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 groeide het idee om samen een winkel te starten. We wilden die hele negatieve sfeer omzetten in iets positiefs. In tijden van crisis zijn er altijd opportuniteiten”, zegt Stephanie. “Toen we op zoek gingen naar een locatie dachten we meteen aan Mechelen. En aangezien ikzelf in Londerzeel woon en Sam in Werchter was Mechelen perfect gelegen. Toen viel ons oog op dit gerenoveerde pand in deelgemeente Leest. Het is ook leuk dat we dit als ex-collega’s samen kunnen doen. We zijn beredeneerd in het diepe gesprongen.”

“Door voor Leest te kiezen spelen we in op de trend om terug meer lokaal te gaan winkelen”, vertelt Sam Verheyden. “In het noorden van Antwerpen zijn er al veel van dergelijke zaken die zeer succesvol zijn. We bieden hier een alternatief voor het drukke stadscentrum met gratis parking voor de deur en met een persoonlijke service. Ik denk dat het een concept is dat aanslaat.”

De start van hun nieuwe zaak was er een met hindernissen. Toen ze nog maar een week open waren moesten ze de winkel al opnieuw sluiten door de tweede lockdown. “Gelukkig waren we voor de opening ook al met een instagrampagina begonnen. Klanten konden dus ook via die weg kleding bestellen. Een echte webshop hebben we nog niet. Maar nu we weer open zijn hebben de mensen uit Leest en omstreken onze winkel ontdekt”, zegt Stephanie.

Stella. wil zich vooral profileren met zogenaamde fast fashion. Dat betekent dat er een tiental keer per jaar nieuwe collecties in de winkel hangen. “Zo kunnen we snel inpikken op de nieuwste trends. Stephanie en ik kopen ook alle kleding zelf aan in Italië en Parijs. Wat onze ambitie is? We willen Stella. zo succesvol mogelijk maken en wie weet komt er nog wel een Stella.2 en een Stella.3. We denken er op termijn ook aan om eigen productie te doen en dat aan te bieden aan andere winkels”, besluit Sam.