Nieuws Mechelen Stories Starter van de week: Noch planten, noch koffie
Mechelen

Starter van de week: Noch planten, noch koffie

Toon Diependaele en Jan Phlips

MECHELEN – Zoals de naam het al laat vermoeden vind je in de nieuwe popup-winkel van Toon Diependaele en Jan Phlips noch planten, noch koffie. Wat je er wel vindt is een verrassend aanbod aan Belgische bieren van kleine brouwerijen en graphic novels, ook al grotendeels van Belgische tekenaars.

Zowel Toon Diependaele als Jan Phlips zijn ervaren ondernemers. Jan is al 31 jaar zaakvoerder van de bekende Mechelse stripwinkel De Stripkever en Toon Diependaele van Toonpunt. Jan en Toon slaan de handen in elkaar om een nieuwe concept te testen, Jan vanuit de gevestigde waarde De Stripkever en Toon vanuit zijn passie voor en connecties met de bierwereld. Wat beetje begon als een zot idee krijgt nu vorm aan de Schoenmarkt 3.

 

Jan Phlips

Wij zijn twee gepassioneerde mensen bij elkaar. Vroeg of laat gaat dan het confettimachien af.

Jan Phlips

Jan en Toon kennen elkaar al vele jaren. “We hebben een gedeelde passie”, zegt Jan. “Hij is niet alleen een klant maar ook een vriend. Ikzelf heb ook een interesse in bieren. Wij zijn twee gepassioneerde mensen bij elkaar. Vroeg of laat gaat dan het confettimachien af.”

Van kok tot marketeer en ondernemer
Toon Diependaele is iemand die met vele dingen bezig is. “Ik werk als marketeer in een reclamebureau. Anderzijds ben ik in Mechelen ook met MEST bezig, waar we leegstaande handelszaken een invulling proberen te geven met popup-concepten. Maar van opleiding ben ik eigenlijk kok. Na een jaar in de horeca ben ik gaan verder studeren. Ik werk ook nog aan een project met kleinere brouwerijen en zo leerde ik veel nieuwe brouwers kennen.”

9de kunst
Op vrijdag 18 juni openden ze ‘Noch planten, Noch koffie’. De focus ligt er op zowel kleine Belgische brouwers en graphic novel artiesten van eigen bodem. Bovendien zoeken Jan en Toon verrassende pairings tussen boek en bier. Tijdens de zomermaanden zullen ook talloze signeersessies en degustatieavonden met de brouwers georganiseerd worden .

Graphic novels worden beschouwd als de 9de kunst. Er zijn heel wat Belgische artiesten met internationale faam. Ook de internationale erkenning van de Belgische bieren staat buiten kijf. Maar voor beiden is het regelmatig geen sant in eigen land. Daar willen Toon en Jan verandering in brengen.

Toon Diependaele

Alles draait rond passie, ambacht en terroir in de selectie van de brouwers.

Toon Diependaele

Jan selecteerde 20 graphic novel artiesten en Toon ging op zoek naar 20 Belgische minder bekende maar befaamde brouwers. “Ik geraak nog steeds begeesterd van Belgische graphic novel auteurs als Simon Spruyt, Judith Vanistendael of Ben Gijsemans. Om nog maar te zwijgen over het magistrale tekenwerk van Brecht Evens…echte kunst! Heb me nooit echt kunnen vinden in de klassieke conventie van wat in ons land doorgaat als stripverhalen. 85% van wat hier te koop is, is Belgisch.”

Tikkeltje meer
Steeds ging Jan op zoek naar net wat meer, iets met passie, met toewijding en met sterke verhalen die dagen zouden nazinderen. Alsof je binnentreed in de wereld van de betere kwaliteitsfilms. Een verhaal dat je hebt gelezen, een beeld dat diep intens bijblijft. Dit is wat hij nieuwe lezers en publiek maar al te graag wil bijbrengen, die wereld ontdekken en net dat tikkeltje meer. “België heeft topauteurs, op elke kleine vierkante meter van dit kleine land. Een land van de 9de kunst”, geeft Jan mee.

Bier is erfgoed
“Bier heeft altijd een prominente rol opgenomen in onze erfgoed. Mijn aandacht in de selectie gaat vooral naar de kleine onafhankelijke brouwerijen waar ambachtelijk gewerkt wordt en ze een ‘traditionele’ manier van brouwen hanteren met kwalitatieve ingrediënten; waar smaak voorop staat… Een mooi voorbeeld van een passie en ambacht die kan rekenen op een enorme share fans in het buitenland zijn de Geuze van 3 Fonteinen of de saison van Brasserie Blaugies”,
legt Toon uit. “De kwaliteit van de kleinere brouwerijen is fenomenaal is wordt beschouwd door vele buitenlandse brouwers als de standaard in hun soort. Alles draait rond passie, ambacht en terroir in de selectie van de brouwers.”

Pronostiek
Voorlopig blijft de popup-winkel open tot eind oktober. “We weten niet wat het zal geven”, zegt Jan. “Binnen een paar maanden kunnen we een evaluatie maken. Naar de toekomst toe kunnen we nog geen pronostiek maken of het voortbestaan.”

Noch Planten Noch Koffie – Schoenmarkt 3 is open op vrijdag en zaterdag van 11 tot 19 uur en op zondag van 14 tot 19 uur en dat tot eind oktober 2021.