Boerinneke Foto: Joris Herregods

Straffe mijlpaal voor Boerinneke: chocoproducent viert 70 jaar familietraditie en lanceert twee nieuwe smaken

Chocopastaproducent Boerinneke uit Puurs-Sint-Amands blaast 70 kaarsjes uit. Ter ere van dit jubileum introduceert het familiebedrijf twee nieuwe soorten smeerpasta: pistache en amandel. Ook roept het chocomerk een gluten- en lactosevrije variant in het leven.

“Boerinneke blijft innoveren om consumenten te verrassen met hoogwaardige, verfijnde smaken”, zegt Celien Leemans, Marketing Coordinator van Boerinneke. “Met de introductie van onze pistache- en amandelpasta spelen we in op de groeiende vraag naar bijzondere en authentieke smaakbelevingen. Een smaakvolle verwennerij voor elke liefhebber.”

Choco voor de meerwaardezoeker

Maarten Vervrangen, Key Accountmanager bij de oer-Vlaamse firma, ziet dat chocoliefhebbers niet bang zijn om hun portefeuille open te trekken voor een (exclusief) potje notenspijs. “Met de lancering van onze premium lijn zien we een duidelijke groei in het segment van luxueuze smeerpasta’s”, klinkt het. “Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten die écht ambachtelijk en vol van smaak zijn.”

Daarnaast breidt Boerinneke, dat vier jaar geleden werd overgenomen door het Italiaanse Nutkao, haar assortiment uit met een gluten- en lactosevrije variant. Daarmee probeert de firma uit Puurs in te spelen op de toenemende vraag op bewuste voedingskeuzes.

Van melkboer tot chocomaker

Het voedingsbedrijf kent een kleurrijke geschiedenis die teruggaat tot 1955, wanneer melkboer Clement Veyt met paard en kar door de straten van Sint-Amands trekt om eieren, melk en boter te slijten. Gaandeweg komt daar yoghurt en verse kaas bij, en niet veel later ook chocopasta. De eerste pot onder de merknaam ‘Boerinneke’ gaat in 1965 over de toonbank.

Enkele jaren later neemt Boerinneke Marino, een andere Belgische producent van chocopasta, over. Rond 2002 stoot Boerinneke de zuivelproductie af om zich volledig toe te leggen op chocopasta.

In 2006 – de derde generatie is dan volop actief in het familiebedrijf – kent het bedrijf een heuse groeispurt wanneer supermarktketen Colruyt Boerinneke begint te verdelen. Tot dan was de chocopasta enkel te koop bij kruidenierszaken.

Wanneer het Italiaanse Nutkao in 2021 komt aankloppen, boekt het Vlaamse bedrijf al een omzet van 14 miljoen euro. In 2023 klokte de vennootschap Nutkao Belgium af op net geen 17 miljoen euro omzet.