Toyota Material Handling Europe en SSAB gaan een fossielvrije samenwerking aan, waardoor Toyota het eerste bedrijf in de sector is dat SSAB Zero™ gebruikt. Het bedrijf heeft de levering van SSAB Zero™ staal veiliggesteld en zal dit vanaf het voorjaar gebruiken voor de productie van vorken en frames voor handpallettrucks. De kwaliteit en eigenschappen van SSAB Zero™ staal zijn hetzelfde als die van conventioneel SSAB-staal.
“Wij streven ernaar een leider te zijn in de duurzame transformatie van onze waardeketen en bouwen samen met onze leveranciers aan een veerkrachtige toeleveringsketen”, zegt Giorgio Polonio, VP Purchasing, Supply bij Toyota Material Handling Europe.
Tony Harris, Head of SSAB Europe, is tevreden met de samenwerking.”Wij zijn blij om samen met Toyota te werken aan de productie van de volgende generatie intern transportmaterieel met een lagere koolstofvoetafdruk. Toyota Material Handling Europe is al meer dan 20 jaar klant via onze dochteronderneming Tibnor, en we breiden onze samenwerking uit op basis van wederzijds vertrouwen en een gedeeld doel: een fossielvrije toekomst.”
Nul-uitstoot
Begin 2024 valideerde het Science Based Targets initiative (SBTi) de wetenschappelijk onderbouwde korte- en langetermijndoelstellingen van Toyota Material Handling Europe, met als doel uiterlijk eind 2041 netto nul-uitstoot te bereiken. Het SBTi biedt een duidelijk gedefinieerd pad voor bedrijven om hun broeikasgasemissies te verminderen en zo de ergste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen, in lijn met de ambitie om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C.
Als onderdeel van de netto nul-strategie zal het bedrijf steeds meer gebruik maken van gerecycled staal, geproduceerd met fossielvrije elektriciteit en biogas, wat de koolstofvoetafdruk van de grondstoffen in onze trucks zal verminderen. Toyota Material Handling Europe streeft ernaar om laag-koolstofstaal de norm te maken voor hun producten, te beginnen met de meest populaire modellen uit het handpallettruckassortiment.
De samenwerking met SSAB stelt Toyota Material Handling Europe in staat om de koolstofvoetafdruk van de grondstoffen in hun producten te verkleinen. Toyota Material Handling Europe is de eerste in de industrie die gerecycled laag-koolstofstaal als standaard opneemt in een productfamilie, te beginnen met de meest populaire modellen van handpallettrucks.
Het materiaal in de vorken en het frame van het veelverkochte model LHM230 wordt vervangen door SSAB Zero™, wat leidt tot een 77% lagere CO2-uitstoot vergeleken met ijzererts-gebaseerd staal, rekening houdend met de hele waardeketen. Dit initiatief is een belangrijke stap om de emissies van materialen te verminderen en draagt bij aan de net-zero doelstellingen van Toyota Material Handling Europe tegen het boekjaar 2041.