Delhaize Mechelen klant 3 Foto: Dirk Vertommen

Trouwe klanten nieuwe Delhaize in Mechelen zweren bij ‘hun’ merk: “Maar echt druk lijkt het hier niet te zijn”

MECHELEN - De trouwe klanten van de recent geopende Delhaize in Mechelen, een van de modernste in het land, zweren bij het merk. Ze zijn verrast over de beslissing van de supermarktketen om drastisch te reorganiseren. “Het gaat toch niet van vandaag op morgen slechter? Hier is net een groot modern complex gezet”, zegt een van hen. Al valt het hen wel op dat er minder volk over de vloer komt sinds de heropening.

De nieuwe supermarkt in de Oscar van Kesbeeckstraat opende in december vorig jaar de deuren. Ahold Delhaize investeerde er 13 miljoen euro in. “Ik kom eigenlijk nooit in andere supermarkten, maar echt druk lijkt het hier niet te zijn”, zegt Chris Van Put uit Heffen. Zelf is ze heel trouwe klant. Voor kleinere boodschappen trekt ze naar Proxy Delhaize in Leest, uitgebaat door een zelfstandige ondernemer.

Voor de grotere aankopen gaat het voor Chris richting Mechelen-Noord, een supermarkt onder de vleugels van Delhaize zelf. “Ze hebben hier meer speciale producten die je elders niet zo gemakkelijk kan vinden. We komen hier eens in de week”, vertelt Chris. Daar heeft ze haar redenen voor. In Heffen, een van de kleinste Mechelse deelgemeenten, is er zelfs geen bakker of beenhouwer meer.

 

Delhaize wil besparen door de 128 eigen winkels over te laten aan zelfstandige uitbaters. “Dat verbaast mij. Delhaize heeft hier net een groot modern complex gezet. Het gaat toch niet van vandaag op morgen dat het slechter? De vorige supermarkt volstond voor mij”, zegt Marie-Jeanne Stassen.

Meer dan veertig jaar woont de uitgeweken Limburgse in een van de appartementsgebouwen in de buurt van de supermarkt. “Zelfs in de weekends zie je hier niet zo veel auto’s staan. Tijdens de bouw van de nieuwe supermarkt kon je winkelen in een tent en was het aanbod beperkt. Dat is niet hetzelfde. Klanten die met de auto komen, hebben ondertussen een andere supermarkt gevonden en die komen niet meer terug”, vertelt Marie-Jeanne.

 

 

Zoals nog wel meer klanten verwijst ze naar de grote Albert Heijn die een eindje verderop de deuren opende in het nieuwe winkelpark Malinas. Daar staat de parking doorgaans aardig vol. Zelf zweert Marie-Jeanne bij Delhaize. “Ik ben een tevreden klant. Anders bleef ik niet komen. Zeker met de verpakkingen die er nu zijn voor kleine gezinnen. Vooral voor vlees en vis, maar het heeft natuurlijk zijn prijs”, zegt Marie-Jeanne Stassen.

“Het is een mooie, zeer aangename winkel”, zegt Marc Verlinden. Hij leeft mee met de personeelsleden en hoop dat ze snel duidelijkheid krijgen. “De onzekerheid over je job vreet aan je”, vertelt Marc. Als ex-werknemer van het failliete CG Power Systems maakte de Mechelaar verschillende herstructureringen mee. “Kosten besparen, is afbouwen.”

“Als een zelfstandige uitbater deze winkel kan overnemen, zal die wel tevreden zijn. Het is een grote winkel. Toen hij gesloten was, was dat voor veel mensen uit de buurt vervelend”, zegt Thomas Vanvelk.