VIL lanceert project om kosten per transportopdracht te berekenen

kilometerheffing

Bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) staan alweer twee projecten in de startblokken. Eén daarvan, Nacatrans, is wel bijzonder actueel: het wil samen met wegvervoerders een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Daarbij zal onder meer rekening worden gehouden met directe kosten als het loon van de chauffeur, brandstof en de kilometerheffing.

Door de totale kost per order te vergelijken met de contractuele of volgens offerte afgegeven tarieven, kent de vervoerder de effectieve opbrengst of het verlies van één order en kan hij eventueel bijsturen.

Deze informatie stelt het transportbedrijf in staat om met kennis van zaken te onderhandelen over tarieven en randvoorwaarden. Uit nacalculatie kan immers blijken dat bijvoorbeeld een opdracht voor een klant op maandag verlieslatend is, terwijl diezelfde opdracht dinsdag winstgevend zou zijn omdat een retouropdracht beschikbaar is.

De doelgroep van dit VIL-project bestaat in de eerste plaats uit transportbedrijven en logistieke dienstverleners met eigen vloot, met focus op groupage en distributietransporten, en verladers met eigen vloot die dit zelf nog niet doen. Het project gaat in de loop van de maand van start en loopt 15 maanden.

Intussen hebben alweer elf bedrijven besloten lid te worden van het VIL. Daarbij zijn ook twee bedrijven uit de grote regio rond Mechelen: maatwerkbedrijf BW Imsir uit Boom en PTV Group uit Mechelen.