MECHELEN – De Vlaamse overheid trekt 58 miljoen euro extra uit voor de werken aan de stationsomgeving van Mechelen. Het grote project ligt al lang stil omdat het te lijden had onder problemen met het projectmanagement en onderfinanciering. Er wordt nu meer ingezet op de functie van verkeerswisselaar.
Iedereen die wel eens passeert in de buurt van het station van Mechelen heeft het al gemerkt: de grootschalige werken aan de stationsomgeving liggen al een tijdje stil. Het project wordt getrokken door de NMBS en Infrabel, maar ook de Vlaamse overheid is via De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer betrokken partij.
“Vlaanderen investeerde al € 120 miljoen in de transformatie van de stationsomgeving en daar doen we nu dus nog eens € 58 miljoen bovenop”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Het station van Mechelen moet vlot en veilig bereikbaar zijn, want we willen meer Mechelaars verleiden om fiets of wagen te combineren met het openbaar vervoer”.
Betere ontsluiting voor station
Concreet gaat het om geld voor ingrepen die de ontsluiting van het station zullen verbeteren: 16 miljoen voor fietsinfrastructuur en 42 miljoen voor wegen. “We nemen onze verantwoordelijkheid op en komen met extra geld over de brug om dit project uit het slop te trekken”, zegt Vlaams minister Ben Weyts.
De grootschalige werken aan de stationsomgeving moeten het station geschikt maken voor nog meer reizigers. “Het station van Mechelen zal na de werken meer dan ooit een verkeerswisselaar zijn: een plaats waar je snel en comfortabel kan overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Zo kunnen we veel meer mensen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer, minstens voor een deel van hun traject.”