Evi Melkenbeke

Werknemers vinden maatschappelijke waarden van een bedrijf belangrijk

REGIO - Bijna driekwart (71%) van de Belgische professionals vindt het belangrijk dat de sociale en politieke waarden van hun werkgever overeenkomen met die van henzelf. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van rekruteringskantoor Robert Walters.

Eén op twee zou job weigeren vanwege klimaatbeleid organisatie

Ook belangrijk voor veel Belgische werknemers is het klimaatbeleid van organisaties. Ruim de helft (52%) zou een jobaanbieding weigeren wanneer de waarden van een bedrijf op dit vlak niet overeenkomen met die van henzelf. Eerder constateerde Robert Walters al dat veel mid-level professionals graag aan de slag gaan bij duurzame bedrijven, terwijl milieuonvriendelijke en niet-duurzame organisaties het nakijken hebben.

Evi Melkenbeke, HR & Payroll Manager bij Robert Walters België weet dat er zeker onder jongere generaties veel aandacht is voor de klimaatproblematiek. “In hun privéleven nemen zij stappen om hun ecologische voetafdruk te verminderen, zoals minder vlees eten of minder plastic gebruiken. Ze verwachten van hun werkgever dat zij op hun beurt ook hun steentje bijdragen.”

Diversiteits- en inclusiviteitsbeleid belangrijk voor aantrekken nieuwe medewerkers
Voor het grootste deel van de Belgische werknemers is een mismatch op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkheid (47%) of een verschil van mening over de rechten van werknemers (51%) ook een reden om een aanbod te weigeren. Ook waarden op het gebied van raciale, culturele en religieuze zaken die niet overeenkomen kunnen een echte deal braker zijn: maar liefst 46% van de respondenten geeft aan dat ze in dat geval een baan zouden weigeren.

“De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en gelijkheid op de werkvloer. Niet alleen behalen bedrijven met een meer divers personeelsbestand betere resultaten, ook is het voor veel professionals belangrijk om bij een bedrijf te werken dat een goede afspiegeling is van de maatschappij. Om in deze krappe arbeidsmarkt talent aan te trekken, moet je als organisatie vandaag de dag absoluut een doordacht diversiteits- en inclusiviteitsbeleid voeren.”