De rekruteringscampagne Step into your future van de Mechelse Willemen Groep , waarbij het bedrijf als eerste in België virtual reality inzette op zoek naar medewerkers, is een succes.
De campagne, die in april werd verkozen tot beste HR-campagne van 2016, werd een jaar geleden gelanceerd. Sindsdien staat Willemen op jobbeurzen met VR-brillen om toekomstige project- en werfleiders helemaal onder te dompelen in een virtuele wereld. In enkele minuten tijd kunnen potentiële werknemers zo een bezoek brengen aan drie grote Willemen-werven. Met behulp van VR-technologie staan ze plots bovenop de 107 meter hoge Astrotoren in Brussel, onder het viaduct van de toekomstige A11-snelweg en tussen de vliegtuigen op Brussels Airport, waar Willemen een start- en landingsbaan volledig renoveerde.
De VR-bril ontpopte zich in geen tijd tot een echte publiekstrekker op beurzen. Studenten staan in rijen aan te schuiven om hem uit te proberen. Het afgelopen jaar werden via de website www.stepintoyourfuture.be ook maar liefst 1.500 cardboards aangevraagd. Met zo’n cardboard kan je de ervaring thuis opnieuw beleven en delen met familie en vrienden.
“Op 10 maanden tijd kregen we 3.144 cv’s binnen”, vertelt talentcoördinator Ivan Malfliet. “Terwijl we de startende ingenieurs vroeger moesten gaan zoeken, kunnen we nu zorgvuldig kiezen uit het rijke aanbod. Uiteindelijk wierven we sinds de start van de campagne 35 startende burgerlijke of industriële ingenieurs aan.”