Machine Wim Verhuur Foto: Wim Verhuur

Wim Verhuur schakelt versnelling hoger

SINT-KATELIJNE-WAVER - Wim Verhuur heeft er een druk jaar opzitten. De verhuurder van bouwmachines en -toebehoren vierde recent zijn twintigste verjaardag én het 7.000ste toestel in zijn assortiment. Met de aanwerving van een CFO, een logistiek verantwoordelijke en een IT-specialist maakt het bedrijf zich bovendien op om zijn diensten nog beter af te stemmen op de noden van de klant.

Het begon twintig jaar geleden – hoe kan het ook anders in Sint-Katelijne-Waver – in een serre. Wim Van Nuffelen begon met de verhuur van één graafmachine en één kniklader vanuit het tuinbouwbedrijf van zijn ouders. Twintig jaar later verhuurt zijn bedrijf meer dan 7.000 machines, toestellen en andere werftoebehoren. “Wij voorzien de werf van A tot Z, van aanhangwagen tot zitwals”, zegt marketingmanager Tom Vanfleteren.

Op twintig jaar kon het bedrijf fors groeien. “De laatste tien jaar zijn we jaarlijks gemiddeld 20% gegroeid, zowel in activiteit als in aantal medewerkers”, zegt Vanfleteren. Vandaag werken zo’n 130 medewerkers voor Wim Verhuur: daarbij zijn een dertigtal chauffeurs, twintig mensen voor de herstellingen, een tiental magazijniers en nog eens tien verhuurmedewerkers. “Alleen al voor onze ruim 2.000 werftoiletten is er een team van 12 mensen.”

Klant is koning

Maar Wim Verhuur zet groei niet op de eerste plaats. “Wij willen niet de grootste verhuurder van werfmateriaal zijn, maar de beste. Onze klantenservice zetten we voorop. Zo is het een ongeschreven regel dat elke e-mail die voor 19u binnenkomt, beantwoord wordt op dezelfde dag. Bestellingen voor 17 uur trachten we steeds de volgende ochtend voor 7 uur op de werf te leveren. En er komen mensen van ons ter plaatse om advies te geven over het gebruik van de machine.”

Wim Van Nuffelen. Foto: Gil Plaquet

De klanten – van de grootste bouwfirma’s tot particuliere doe-het-zelvers – komen daarom niet omdat Wim Verhuur de allergoedkoopste is, maar voor de service. Die gebeurt volledig vanop één site in Sint-Katelijne-Waver. “Dat is doelbewust. Het is niet omdat je veel filialen hebt, dat je dienstverlening beter is. Dan zijn soms drie telefoontjes nodig, gewoon omdat je moet zien op welke site de machine staat.”

Buikgevoel

Om de diensten nog verder te professionaliseren, haalde Wim Verhuur drie nieuw profielen aan boord. “Ten eerste een sterke IT-specialist, om onze werkzaamheden te digitaliseren. Daarnaast hebben we een logistiek verantwoordelijke die de processen vereenvoudigd, om nóg sneller en efficiënter te werken. En ten slotte een CFO die dieper ingaat op onze cijfers. Want de laatste twintig jaar gebeurde nog veel op buikgevoel.”

Wim Verhuur deed een groot feest om zijn 7.000ste machine te vieren

De vernieuwing is nodig, want de markt voor bouwverhuur is razendsnel aan het veranderen. “Veiligheid, vergroening en digitalisatie staan voorop. We moeten meegaan met de tijd.”

Op die drie sleutelwoorden wil Wim Verhuur volgend jaar dan ook volop inzetten. “In onze academy, waar we veiligheidsopleidingen doen, zijn we vorig jaar al verdubbeld in aantal opleidingen én in omzet. In de loop van 2023 zetten we verder in op digitalisatie om de klantbeleving nog sneller, eenvoudiger en aangenamer te maken. En we zijn ook volop aan het vergroenen. 48% van ons materiaal is elektrisch aangedreven nu. We willen op termijn voor elk dieseltoestel een elektrisch alternatief kunnen aanbieden.”