Nieuws Mechelen Stories Wim Verhuur: van twee toestellen in een serre naar een bedrijf met 130 werknemers en zevenduizend machines
Mechelen

Wim Verhuur: van twee toestellen in een serre naar een bedrijf met 130 werknemers en zevenduizend machines

Foto: Dirk Vertommen

SINT-KATELIJNE-WAVER – Weinig bedrijven in de regio Mechelen zijn zo aanwezig in het straatbeeld als Wim Verhuur. Je kunt geen bouwwerf passeren zonder het groene WV-logo te zien opduiken op een graafmachine, hoogwerker of werftoilet. In twintig jaar verzamelde Wim Van Nuffelen (43) uit Sint-Katelijne-Waver dan ook een gamma van zevenduizend machines en toestellen voor de bouw en de tuinbouw.

2022 was een jaar vol mijlpalen voor Wim Verhuur. Het bedrijf vierde zijn twintigste verjaardag, de zevenduizendste machine in het assortiment en ook nog het tweeduizendste werftoilet. Meer dan genoeg redenen tot feesten dus, want het traject van het verhuurcenter uit Sint-Katelijne-Waver is opvallend: de afgelopen tien jaar kon Wim Verhuur elk jaar 20 tot 30% groeien. En veel van die groei werd verwezenlijkt op buikgevoel. Dit jaar kwamen een logistiek verantwoordelijke, IT-manager én CFO aan boord om de toekomst en de groei van het bedrijf mee in veilige banen te leiden.

Oprichter Wim Van Nuffelen lanceerde Wim Verhuur – hoe kan het ook anders in Sint-Katelijne-Waver – in een serre. “Mijn ouders hadden in de Pompeloerestraat een tuinbouwbedrijf, maar zelf was ik altijd meer geïnteresseerd in techniek. Bovendien wist ik van kinds af al dat ik zelf een bedrijf wilde oprichten.”

Supermarkt met enkel melk en boter

Wim volgde een opleiding mechaniek en ging aan de slag als vrachtwagenmecanicien bij een garage, maar zocht intussen naar een idee voor zijn eigen zaak. “Mijn ouders hadden een vrachtwagen waarmee ze drie keer per week naar de veiling reden, maar die voor de rest stilstond. Ik heb twee machines gekocht – een graafmachine en een kniklader – en bracht ze rond met die vrachtwagen.”

De opstart van zijn verhuurdienst was moeilijk, moet Wim toegeven. Het bedrijf van mijn ouders lag in een kleine straat, wat de zichtbaarheid niet ten goede kwam. Ook was het terrein er niet op voorzien om grote vrachtwagens te ontvangen, laat staat te laten draaien op het terrein. Daarnaast hadden we toen nog maar een beperkt aanbod, en een verhuurcenter met twee machines, dat is als een supermarkt met enkel melk en boter. Daar kreeg ik veel vragen over.”

Daarom hield Wim het niet bij verhuren alleen, hij ging ook zelf met zijn machines werken op de werf. “Dat was niet iets waar ik een opleiding voor had gevolgd, maar ik kreeg de vraag van klanten en zag dit als een kans om de bouw en aannemerij beter te leren kennen.”

En er was nog een andere reden dat bedrijven in die moeilijke begindagen toch de weg vonden naar Wim Verhuur. “Ik legde mij meteen toe op goede service, vooral door te zorgen dat ik elk moment bereikbaar was. Dat was de reden dat bedrijven bij mij terechtkwamen: ik was de enige verhuurder die zondagavond de telefoon opnam.”

Verhuizing

Na twee jaar waagt Wim de sprong: Wim Verhuur is geen bijberoep meer, maar een voltijdse job. In 2004 investeert hij in een aantal tuinbouwtoestellen. In 2006 kan hij een eerste medewerker aanwerven. In 2013 is het verhuurcentrum te groot geworden voor de Pompeloerestraat en verhuist Wim Verhuur naar het industrieterrein in Sint-Katelijne-Waver, op de Fortsesteenweg.

Ook dat terrein staat vandaag goed vol, met alle mogelijke machines die nodig zijn in de bouw of de tuinbouw. Wim wil het maximale uit zijn terrein halen en in Sint-Katelijne-Waver blijven . “Je kunt niet centraler in Vlaanderen zitten. Onze vrachtwagens vertrekken ’s nachts en leveren tegen de ochtend de machines af, overal in België.”

 

Vandaag zijn Wim en zijn twaalf jaar jongere zus Maria samen zaakvoerder. Het bedrijf telt in totaal zo’n 130 werknemers. Naast een dertigtal eigen chauffeurs zijn dat onder meer techniekers, magazijniers, boekhouders, verhuurmedewerkers … Wim Verhuur is ook uitgegroeid tot meer dan een verhuurder alleen: in de Wim Verhuur Academy doet het bedrijf machine-opleidingen, en machines die hun dienst bewezen hebben in verhuur worden als tweedehandstoestel verkocht via Trackstore.be.

Bol.com onder verhuurcentra

Wat is het geheim van Wims succes? “Onze grote sterkte is dat we de professionele bouwwerf van A tot Z kunnen beleveren. Dit in tegenstelling tot onze concurrenten, die vooral focussen op een bepaalde niche: de ene verhuurt graafkranen, de andere werftoiletten, maar niet allebei.”

De klanten van Wim Verhuur zijn zowel grote aannemersgroepen als eenmanszaken. De flexibele service waar Wim mee startte, draagt hij vandaag nog steeds hoog in het vaandel. “Wij willen eigenlijk de ‘Bol.com onder de verhuurcentra worden: ’s avonds bestellen is de volgende ochtend op de werf. Elke e-mail die voor 19u binnenkomt, wordt dezelfde dag nog beantwoord. Bestellingen voor 17u trachten we steeds de volgende ochtend voor 7u op de werf te leveren. En er komen mensen van ons ter plaatse om advies te geven over het gebruik van de machines.”

Net als de klanten wil Wim zijn personeel in de watten leggen. “Ik ben trots dat we hier heel weinig verloop kennen. Het is voor mij belangrijk dat mensen hier graag werken en dat de neuzen in dezelfde richting staan. Als klant voel je dat ook meteen. Als een werknemer enthousiast en gemotiveerd is ben je als klant sneller geneigd om met zo’n partij in zee te gaan.”

Als eerste daar, als laatste weg

Ook over marketing denkt Wim goed na. Een belangrijke rol is weggelegd voor de groene werftoiletten. “Vier jaar geleden zijn we hiermee gestart. Intussen hebben we al ruim 2.100 toiletten staan, en is er een team van twaalf mensen voltijds mee bezig. De toiletten zijn voor ons de sleutel tot de werf: ze staan er als eerste en worden pas als laatste weggehaald. Bovendien moeten ze vooraan aan de werf staan, zodat onze mensen ze gemakkelijk kunnen komen reinigen. Ons logo staat dus altijd heel duidelijk langs de straatkant afgebeeld, wat er voor zorgt dat Wim Verhuur ‘top of mind’ blijft, ook als klanten iets anders nodig hebben dan een toilet.”

Wim Verhuur mag dan een simpele naam lijken, ook daarover is lang en hard nagedacht. “Onze naam is familiaal en laagdrempelig, net zoals onze dienstverlening. Ook het logo, dat een vriendin van mij getekend heeft, is van op grote afstand te herkennen. Maar naarmate we verder uitbreiden, lopen we tegen de limieten van de naam ‘Wim Verhuur’ aan: in Wallonië en het buitenland is dat niet duidelijk. Wie had twintig jaar geleden kunnen denken dat ik tegen dat probleem zou aanlopen?”