Met de ontwikkeling van de Eandiswijk, de Keerdoksite en het nieuwe retailcomplex Malinas, krijgt de stad een forse uitbreiding noordwaarts. Voor deze projecten zijn er aanpassingswerken nodig aan de N16. Het retailcomplex krijgt een rechtstreekse aansluiting op de N16 en voor de Eandiswijk zal het kruispunt aan de Elektriciteitsstraat aangepast worden.
Vandaag is de N16 een autoweg die tot aan het Begijnhof loopt en waar geen fiets- en wandelverkeer mogelijk is. Mechelen wil van de N16 een lokale weg maken. De effecten van zo’n herprofilering wil men in kaart brengen door middel van een mobiliteitsonderzoek.
“Een herprofilering van de N16 biedt de kans om deze weg stedenbouwkundig beter te laten aansluiten bij de aangrenzende stadsontwikkelingen waar de focus ligt op wonen, gebiedsondersteunende functies en handel. Een verlaging van het snelheidsregime naar maximum 50 km/uur zal bovendien een gunstig effect hebben op de geluidshinder die de N16 voorbrengt”, zegt Greet Geypen, schepen van Stadsontwikkeling.
“In het Mechelen van morgen herverdelen we de ruimte over de verschillende mobiliteitsmodi van voetganger, fiets, openbaar vervoer tot de auto. Dankzij de goede bereikbaarheid vanuit enkele invalswegen op de N16 kan ook de nieuwe wijk Kantvelde vlot ontsluiten. Het wordt een toekomstige nieuwe stadstoegang om Mechelaars en haar bezoekers te verwelkomen in ons stadscentrum”, legt Vicky Vanmarcke, schepen van Mobiliteit, uit.
Het eindrapport wordt omstreeks eind augustus van dit jaar verwacht.