Christophe Van Heuverzwyn, Maarten De Wulf, Bart Mandeville en Luc Morel De vier bedrijfsleiders (vlnr.: Christophe Van Heuverzwyn, Maarten De Wulf, Bart Mandeville en Luc Morel. Foto lvi

Bedrijfsleiders smeken om betwiste brug opnieuw open te stellen ondanks circulatieplan: “Onze klanten blijven weg”

Het wijkmobiliteitsplan in Gentbrugge blijft de gemoederen verhitten, niet het minst bij bedrijfsleiders in Sint-Amandsberg en Destelbergen. Ze vragen het Gentse stadsbestuur om Gentbruggebrug opnieuw open te stellen in beide richtingen. “Sommige klanten zeggen mij vlakaf dat ze niet naar mijn zaak komen. Ze verdwalen in dit doolhof.”

Het Gentse stadsbestuur krijgt al langer de wind van voren over het wijkmobiliteitsplan in Gentbrugge. In de gemeenteraad werd schepen Joris Vandenbroucke (Vooruit) op de rooster gelegd over de verkeerssituatie aan Gentbruggebrug. Diezelfde brug bezorgt bedrijfsleiders in Sint-Amandsberg en Destelbergen al langer slapeloze nachten.

“Sinds de brug een eenrichtingsstraat is geworden, is mijn omzet met 10 tot 25 procent gedaald”, zegt Christophe Van Heuverzwyn van Astranova in Sint-Amandsberg. “Mijn klanten geráken gewoonweg niet meer tot in mijn zaak omdat ze een enorme omweg moeten maken en dan nog eens in de file staan op de Dendermondesteenweg.”

“Sommige klanten zeggen mij vlakaf dat ze niet naar mijn zaak komen, omdat ze maar blijven in de file staan en verdwalen in dit doolhof.”

7 kilometer omrijden

Maarten De Wulf van Alfa Elektriciteit in Destelbergen sluit zich aan. “Vanaf een uur of vier in de namiddag zie ik geen klanten meer”, zegt hij. “Alles rond de Dampoort en de Dendermondesteenweg zit muurvast. Je geraakt hier gewoon niet meer. In mijn winkels in Deinze en Eeklo verloopt alles normaal, maar hier in Destelbergen is mijn omzet met 12 procent gedaald.”

Met weidse gebaren toont Bart Mandeville van EM Discount aan de Nijverheidskaai hoe groot de omweg is die zijn klanten en leveranciers moeten maken, sinds de invoering van het circulatieplan. “Men zou Gentbruggebrug beter opnieuw in de beide richtingen openstellen”, vindt hij. “Nu moet iedereen zes tot zeven kilometer omrijden.”

Gevolgen in Heusden

Ook wijnhandelaar Luc Morel van Caves St-Amand ziet zijn klanten meer en meer wegblijven. “En eens je een klant kwijt bent, keert die niet meer terug. Steeds meer klanten vragen om levering bij hen thuis, wat mij meer geld kost.”

De vier bedrijfsleiders beseffen dat het wijkmobiliteitsplan wellicht niet in de vuinisbak zal belanden, maar vestigen hun hoop op Gentbruggebrug én de Nijverheidskaai. Ook die zou volgens hen opnieuw in beide richtingen opengesteld moeten worden. In Destelbergen voelen ze daar al de gevolgen van.

“Door die maatregel rijdt er veel meer vrachtverkeer door Heusden-dorp naar de R4”, zegt burgemeester Elsie Sierens (Open VLD). “Het kan toch niet zijn dat maatregelen van een stad het probleem doen verleggen naar een buurgemeente?”

Drie jaar strijd

Sierens organiseert een bevraging bij de bevolking van Destelbergen. De bedrijfsleiders zijn voorzichtig. “Al die mensen die zo veel moeite hebben om tot bij onze bedrijven te geraken, worden niet bevraagd”, zegt Maarten De Wulf. “En in hoeverre zal die bevraging kunnen wegen op het beleid van de stad Gent?”

“Elke stap is positief”, zegt De Wulf nog. “Maar we zijn kritisch, omdat we hier al drie jaar tegen strijden, en omdat we al meer dan eens in de steek gelaten zijn.”