HetWarmsteFront_blog_824x550

Bekende ondernemers vormen #HetWarmsteFront

Verenigingen en goede doelen zijn dit jaar hard getroffen door de coronacrisis. Zij hebben moeite om het hoofd boven water te houden nu wafelverkopen, spaghettizwieren, fuiven,… al maandenlang geannuleerd zijn. Bart Claes (JBC), Wouter Torfs (Torfs), Hans Bourlon (Studio 100), Luc Van Mol (ZEB), Daniel Falque (KBC), Dirk Milbou (BookSpot.be), Jeannette ten Kate (Landal), Elise Vanaudenhove (Bristol), Steve Van den Kerkhof (Plopsa) en Stéphane Ronse (Foodbag) willen hen toch een warm eindejaar bezorgen en roepen daarom op om met ons allen 'Het Warmste Front' te vormen.

 

Dat doen ze samen met Trooper, waarbij ze zich engageren om per online aankoop via Trooper.be gemiddeld 5% van het aankoopbedrag aan Vlaamse verenigingen en goede doelen te schenken.

Econoom Geert Noels benadrukt het belang van lokale verenigingen en goede doelen in de maatschappij. “De 'Amazonizering' van onze consumptie verschraalt niet alleen de winkelstraat, het haalt ook de steun voor lokale verenigingen weg. Op deze manier verschraalt niet alleen het aanbod voor de jeugd, maar worden ook de wortels van de samenleving verzwakt. Economie en maatschappij zijn nauw verbonden, en een sterke economie heeft altijd een sterk verenigingsleven mogelijk gemaakt en omgekeerd. Elk initiatief dat deze banden terug versterkt is dus maatschappelijk belangrijk.”

Het warmste front

De deelnemende partnershops willen deze leemte dan ook graag opvullen en vormen daarom samen 'Het Warmste Front': “We willen samen met onze klanten één front vormen om de lokale verenigingen en goede doelen een financieel duwtje in de rug te geven en hen te helpen overleven. Daarom engageren wij ons om voor elke aankoop via trooper.be op onze webshop een % aan het gekozen doel te schenken. Wij hopen dat andere ondernemers ons gaan volgen en zich mee aansluiten bij dit initiatief, want samen kunnen we echt een verschil maken."

Wouter Torfs, CEO van Torfs uit Sint-Niklaas: “We mogen niet alleen meer naar de overheid kijken om onze maatschappij op te bouwen. Gezien de crisis en grote uitgaven van de overheid moeten we zelf samen bruggen bouwen, zodat de economie de maatschappij vooruit kan duwen en omgekeerd. Als merk hebben wij een maatschappelijke rol te vervullen die wij dan ook graag opnemen. Ik geloof erin dat we zo samen sterker uit deze crisis gaan komen.”

Oost-Vlaamse verenigingen hebben steun nodig

Heel wat Oost-Vlaamse verenigingen zijn aangesloten bij Trooper. Voor hen is de steun meer dan welkom. Pascal Povie, CEO Het Vlaamse Kruis Merelbeke: “Al onze activiteiten op evenementen zoals Pukkelpop, Tomorrowland, Sportmanifestaties,… zijn stilgevallen, waardoor wij onze inkomsten verliezen. We hebben een noodbegroting moeten opmaken, het water staat ons ondertussen echt aan de lippen.”

Lut Schatteman, Harmonie St Cecilia Eksaarde: “Onze 3 concerten zijn afgelast, onze bar is gesloten & ons mosselfestijn is geannuleerd. Terwijl onze onkosten (huur zaal, loon dirigent, verzekering muzikanten,..) wel blijven doorlopen. Indien dit volgend jaar ook nog zo doorgaat dreigt het voortbestaan van de harmonie in gedrang te komen.”

Alle kleine beetjes helpen

Elisabet Lamote, mede-oprichtster van Trooper: “We hebben vandaag 7,5 miljoen online shoppers in België. Wanneer zij bij het kopen van hun kerstaankopen bewust kiezen voor één van de meer dan 1.000 partnershops, kunnen we door één extra warme klik op een korte tijd heel wat steun bieden aan de doelen die het vandaag echt nodig hebben.”

Op die manier doneerden de aangesloten webshops de verenigingen en goede doelen dit jaar alleen al 1 miljoen euro. “Wij hopen dat we met dit initiatief nog meer mensen kunnen overtuigen om hun online aankopen via trooper.be te maken. Want op die manier kunnen we #HetWarmsteFront alleen nog maar groter maken.”