Bike-Europe-HumanForest-ebike-investment-1024×682

Gamification scale-up StriveCloud helpt Londense pendelaars CO² uitstoot te minimaliseren

GENT – Gamification scale-up StriveCloud heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met HumanForest, een bedrijf dat gedeelde mobiliteitsdiensten aanbiedt in Londen. Samen hebben ze een loyaliteitsprogramma ontworpen, ontwikkeld en gelanceerd dat gebruikers beloont voor duurzame verplaatsingen door Londen

De eerste écht groene aanbieder van gedeelde e-bikes in Londen, HumanForest, heeft zijn 'TreeCoin Loyalty Programme' gelanceerd. Met dit programma kunnen alle gebruikers 'TreeCoins' verdienen op basis van het aantal kilometers dat zij met HumanForest e-bikes rijden. TreeCoins kunnen vervolgens worden ingewisseld voor extra gratis minuten rijden op HumanForest e-bikes.

Het concept is gebaseerd op een heel eenvoudig idee. Eén mijl rijden op een HumanForest e-bike voorkomt dat dezelfde hoeveelheid CO² die een boom van gemiddelde grootte opneemt in één dag, vrijkomt in de atmosfeer.

Voor elke 5 mijl die gebruikers rijden (wat dus vijf bomen aan CO² bespaart), verdienen de gebruikers een TreeCoin. Eén TreeCoin staat gelijk aan één minuut extra gratis rijden voor de gebruiker.

Door het loyaliteitsprogramma te introduceren hoopt HumanForest aan te tonen dat kiezen voor een duurzame levensstijl niet ten koste hoeft te gaan van je portemonnee. Door ervoor te kiezen om zich op een koolstofarme manier door de stad te verplaatsen, kunnen zowel mensen als de planeet hiervan profiteren.

Samen met Gentse StriveCloud

De TreeCoin-ideeën van HumanForest werden tot leven gebracht samen met de Oost-Vlaamse gamification-softwareprovider StriveCloud. Deze Gentse scale-up biedt gemakkelijk te implementeren gamification software bouwblokken aan voor applicaties van bedrijven om de gebruikservaringen hier in te verbeteren en motivatie van de eindgebruiker te verhogen. Dit gebeurt onder andere door het toevoegen van spelelementen in de user journey, om een leuke en lonende app-ervaring te creëren die gebruikers gemotiveerd houdt om hun doelen te bereiken. Dit leidt tot betere betrokkenheid en loyaliteit.

Gamification als krachtig middel

Zowel HumanForest als StriveCloud zijn overtuigd dat gamification een krachtig middel kan zijn om milieuvriendelijker consumentengedrag te stimuleren en op termijn kan bijdragen aan een duurzamere toekomst voor iedereen.

“Het voelt geweldig om met gamification van de wereld een betere en gezondere plek te maken!”, zegt Freek Borghgraef, mede-oprichter StriveCloud.

Door de gamified app ervaring op HumanForest zien pendelaars hun positieve impact op het milieu visueel groeien en worden ze ervoor beloond. Zowel StriveCloud als HumanForest dragen zo bij aan een schoner en gezonder milieu. “We verwachten andere soortgelijke projecten uit te rollen in andere grote steden over de hele wereld!”, voegt Borghgraef toe.