Hoewel 70% van de Belgische werkgevers hun duurzaamheidsimago geloofwaardig vindt, deelt slechts 58% van de werknemers die mening. De kloof van 12 procentpunten ligt iets onder het Europese gemiddelde, maar toont wel dat medewerkers kritischer zijn dan hun werkgevers.
Ook op vlak van zichtbaarheid is er verschil in perceptie. Twee op drie Belgische werkgevers (64%) profileren zich publiekelijk als duurzaam, maar slechts 57% van de werknemers bevestigt dat hun organisatie zich effectief extern duurzaam opstelt.
Wat rapportering betreft, zegt 38% van de Belgische bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen en ethische impact actief te meten en te rapporteren. Ongeveer 36% voelt zich voldoende voorbereid op de Europese CSRD-richtlijn, die bedrijven verplicht te rapporteren over milieu, maatschappij en governance (ESG). Beide cijfers liggen lager dan het Europese gemiddelde (respectievelijk 46% en 43%).
Volgens SD Worx moeten bedrijven hun geloofwaardigheid bewaken, zeker nu rapporteringsverplichtingen en maatschappelijke verwachtingen toenemen. “Wie wacht, riskeert straks geloofwaardigheid te verliezen,” waarschuwt Kelly Lespinoy, Chief Legal & Compliance Officer bij SD Worx.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat geloofwaardige duurzaamheidscommunicatie loont: werknemers die de inspanningen van hun werkgever authentiek vinden, zijn tot 12% meer tevreden en gemotiveerd, en minder geneigd om van job te veranderen.
Het onderzoek maakt deel uit van de internationale HR & Payroll Pulse van SD Worx, uitgevoerd in februari 2025.