Nieuws Oost-Vlaanderen Brouwerij Huyghe over de gevolgen van Brexit en aanhoudende sluiting horeca

Brouwerij Huyghe over de gevolgen van Brexit en aanhoudende sluiting horeca

Brouwerij Huyghe over de gevolgen van Brexit en aanhoudende sluiting horeca

MELLE – Vandaag ging Federaal Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s David Clarinval langs bij de familiale brouwerij Huyghe om uit eerste hand te vernemen wat de grootste uitdagingen zijn voor KMO’s vandaag. Voor Huyghe wegen de Brexit, de aanhoudende sluiting van de horeca, maar ook de protectionistische houding van Frankrijk zwaar door. Hierdoor komt ons cultureel biererfgoed enorm onder druk te staan.

2020 was voor veel bedrijven een annus horribilis en dat geldt ook voor brouwerij Huyghe: vorig jaar realiseerde de brouwerij een omzet van 37,5 miljoen euro, een daling met 18% ten opzichte van 2019. Dit valt te verklaren door de langdurige sluiting van de horeca gedurende een groot deel van het jaar en het einde is nog niet in zicht.

Bovendien kwam daar sinds 31 januari de Brexit nog eens bovenop, wat opnieuw een opdoffer betekende voor Huyghe. Alain De Laet, CEO van de brouwerij, legt uit: “Het Verenigd Koninkrijk is onze 4de grootste exportmarkt, goed voor 5% van de omzet. We verwachten echter dat deze cijfers een terugval zullen kennen, omdat onze klanten door de Brexit geconfronteerd worden met tal van problemen: de transportkosten stijgen, door de hele papiermolen zijn verzendingen ook langer onderweg waardoor last-minute bestellingen niet meer mogelijk zijn, de labels op het bier moeten aangepast worden, extra certificaten zijn nu nodig, enzovoort.”

De Laet benadrukte tijdens het bezoek van de Minister dat omzetdalingen door corona en door de Brexit echter niet de enige bedreigingen zijn voor KMO’s. Ook de protectionistische houding van de Franse markt waarbij Belgisch bier extra zwaar getaxeerd wordt, doet de brouwerij nog altijd pijn.

 

Belgisch bier – cultureel erfgoed

Naast de aandacht voor de financiële impact op de sector, pleit De Laet ook voor extra zorg ter bescherming van onze Belgische biercultuur. Onze Belgisch bieren worden geroemd over de hele wereld – we mogen dus gerust fier zijn op ons cultureel erfgoed. Des te meer omdat in 2017 ook de Unesco de unieke identiteit en diversiteit van de Belgische biercultuur erkende.

Alain De Laet, CEO van de brouwerij, benadrukt dat onze eeuwenoude biertraditie nu enorm onder druk komt te staan: “Belgisch bier is nog altijd een ‘label’ dat deuren opent en staat voor kwaliteit. Ons land telt een aantal biergiganten, maar ook tal van kleinere brouwerijen. Die mix zorgt net voor een divers aanbod dat wereldwijd uniek is. We hopen dan ook dat de overheid onze sector voldoende zal blijven ondersteunen, zodat we onze unieke marktpositie in de wereld kunnen blijven behouden. En ook de consumenten roepen we op om zoveel mogelijk Belgisch bier te consumeren én massaal naar de horeca af te zakken, van zodra het weer mag.”

Reageer op dit bericht

Reacties

Benny L. 2021-02-19 11:11:10

Eigenaardig. Ik lees niks over de winst...omzet is geraleteerd aan verbruik .... en dat was minder ... De brouwers klagen graag .... maar maken nog altijd veel winst, die ze liefst niet bekend maken, en zeker niet graag delen met velen.Was laatst in Auchan.... Promotie op Karmeliet en Kwak 75 cl-flessen... Die werden aangeboden aan 50 % van de prijs in Belgie (Colruyt + drankenhandel) ....Ik denk dat onze vriend Alain De Laet niet te klagen heeft.... Er zijn sectoren die zwaarder getroffen zijn ....

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.