Carrosserie Bijloke krijgt eerste attest "duurzaam repareren"

LongLifeRepair_5 (1)

Op 2 juni mocht Henri de Hemptinne  voor de Carrosserie Bijloke, met vestigingen in Gent en Aalst, het allereerste attest van  "duurzaam repareren" ‘ in ontvangst nemen van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege.

Duurzaam ondernemen en duurzaam repareren zijn voor Carrosserie Bijloke steeds  een prioriteit geweest.

Duurzaam repareren betekent volgens Traxio, de overkoepelende federatie van carrosseriebedrijven en garages, die tot de zomer van 2015 door het leven ging als Federauto en die meer dan 8.000 leden heeft: “garant staan voor het maximaal hergebruiken en recycleren van onderdelen, het aanbieden van vervangvoertuigen met een lage CO2-uitstoot of fietsen voor gebruikers die korte afstanden afleggen. De lakken moeten voldoen aan de Europese normen en het energieverbruik en de bandendruk worden gecontroleerd zodat er minder verbruikt en vervuild wordt."

Carrosserie Bijloke is al meer dan 50 jaar actief en heeft steeds de nodige investeringen gedaan zowel in mensen als in apparatuur om steeds een antwoord te kunnen bieden aan de veranderende behoeften .

Carrosserie Bijloke is dan ook  voor vele grote bedrijven en leasingvloten een referentie voor de regio Oost Vlaanderen. Ondertussen zijn bij de hele groep zo’n  90 medewerkers in dienst. Maar dat is voor Henri de Hemptinne geen reden om zich op de borst te kloppen. “Het zal in onze sector niet anders zijn dan in andere sectoren”, zegt hij. “Het is maar mogelijk om een bedrijf te doen groeien als alles in het teken staat van de klant. Maar die “customer centric” attitude, waar nu met een duur managementwoord zoveel om te doen is, is misschien in de auto- en garagesector nog sterker nodig dan elders. Want de auto is echt voor veel mensen een verlengstuk van zichzelf en ze eisen dan ook dat bij het minste probleem cito presto alles wordt hersteld. Dat is nochtans geen sinecure, want de autosector loopt ook altijd vooruit op het vlak van de industriële vernieuwing. Er zit tegenwoordig zoveel elektronica in de wagens dat het veel opleiding vergt om up to date te blijven. Het is voor ons een belangrijke uitdaging om onze medewerkers kansen te geven om altijd bij te blijven. Maar net als met duurzaam repareren, beschouwen we dat als onze plicht om op die manier volop aan de wensen van de klanten te blijven beantwoorden zodat ze geen tijd en energie moeten steken in alles wat bij leasing en het wagenparkbeheer in het algemeen komt kijken.”