Het project, BioHy, zou een capaciteit hebben om jaarlijks 300.000 ton organische afvalstromen te raffineren. In de eerste plaats kan daar duurzame vliegtuigbrandstof van gemaakt worden (sustainable aviation fuel of SAF), maar ook biodiesel en andere hernieuwbare grondstoffen voor de chemische industrie. Hoewel OMV zelf geen bedrag communiceert, zou het voor de Antwerpse haven om een groot nieuw project gaan.
“Het is geen klein project”, zegt ook Robert Malina, milieueconoom aan de UHasselt en expert in duurzame luchtvaartbrandstoffen. “Voor een dergelijke nieuwe installatie kom je al gauw aan een investering van enkele honderden miljoenen euro’s.”
OMV richtte in 2023 de Belgische vennootschap OMV Renewable Fuels and Feedstock op en maakte al een startkapitaal van 20 miljoen euro voor haar BioHy-fabriek. De vergunningsaanvraag loopt en de Waaslandhaven heeft al een erfpacht goedgekeurd die OMV toelaat tot 2069 een stuk grond te gebruiken naast de site van het dochterbedrijf Borealis in Kallo.
“De finale investeringsbeslissing hangt af van het verkrijgen van een definitieve vergunning en een voorafgaande goedkeuring door de raad van bestuur van OMV”, zegt woordvoerder Peter Gräve vanuit Wenen. “De beslissing is momenteel gepland in 2025.”
Disclaimer: Belga signaleert elke dag berichten met belangrijk of opvallend nieuws uit andere media. Deze berichten krijgen het trefwoord PRESS mee. Belga kan evenwel nooit verantwoordelijk gesteld worden voor deze berichtgeving gebracht door andere media. Gelieve steeds de juiste bron te vermelden bij deze door Belga verspreide informatie.