Claerhout Communicatiehuis bouwt laboratoriumdak

000001markdelr

Door zijn jarenlange ervaring in de bouwsector heeft het Gentse Claerhout Communicatiehuis een belangrijke expertise opgebouwd binnen het domein van de bouwcommunicatie. Een aantal succesvolle co-brandingprojecten zijn hier het resultaat van. “Toen Claerhout Communicatiehuis besliste om op de CommunicatieCampus een uitbreiding te bouwen was het onmiddellijk duidelijk dat we met de 10 partners van de Vijfde gevel, één van de cobrandingprojecten van Claerhout, kennis en ervaring zouden aanleveren om het dak van deze nieuwbouw tot een modeldak uit te bouwen”, zegt projectleider Mark Delreux van De Vijfde Gevel, het communicatie- en kennisdelingsplatform dat bouwheren, architecten, studiebureaus, aannemers en eigenaars van gebouwen creatieve ideeën aanreikt om méérwaarde uit hun dak te halen. “Meer nog: het zou een laboratoriumdak worden waarop de nieuwste technieken hun plaats vinden. Heel wat materialen en toestellen lagen bij de opstart van het bouwproject nog op de tekentafel. Anderhalf jaar later is iedereen klaar om hun nieuwste en beste materiaal te komen installeren.” Vanuit een gezamenlijke filosofie delen een academisch team en een selecte groep topfabrikanten in De Vijfde Gevel  hun expertise en ervaringsdeskundigheid. Ze reiken kennis en oplossingen aan die hun economische meerwaarde reeds bewezen in talrijke projecten. De 10 fabrikanten-partners van de Vijfde gevel slaan de handen in elkaar om met hun gezamenlijke kennis en ervaring een innovatief opbrengstdak te bouwen. Deze producten en systemen, hoofdzakelijk ontwikkeld en geproduceerd door de Vlaamse maakindustrie, zullen de komende 2 jaar door experten en ervaringsdeskundigen nauwgezet worden opgevolgd. Tegen einde 2016 zullen meer  dan 3.000 architecten en internationale bouwteams elkaar op dit laboratoriumdak van het nieuwe gebouw van Claerhout Communicatiehuis ontmoeten om kennis te delen over heel diverse actuele en vooral nieuwe vormen van bouwen. “De vijfde gevel”, zegt Mark Delreux nog, “is minder zichtbaar dan de vier andere gevels. Hierdoor wordt hij nog al te vaak stiefmoederlijk behandeld. Een doordachte dakinvestering kan een project echter heel wat interessante voordelen bieden. De initiële investeringskost voor een kwalitatief dak ligt hoger dan voor een klassieke oplossing. Maar ook de levensverwachting van het dak ligt beduidend hoger door het gebruik van hoogwaardige materialen, nieuwe technologieën, het inzetten van professionals en door de ontzorging achteraf. En er is meer. Investeren in een dak is investeren in comfort. Problemen worden tot een absoluut minimum beperkt. Gedaan met het steeds opnieuw herstellen van allerlei kwaaltjes. Ook op de energiefactuur wordt flink bespaard. Lichtstraten en zonnepanelen zorgen zelfs voor een energieopbrengst. De ecologische voetafdruk verkleint hierdoor aanzienlijk. Op lange termijn betaalt het dak zichzelf dus terug. De return on investment is zo véél groter dan de initiële investeringskost.”