1_b118a447560cfaf85faa7b424332e152

Crowdlendingcampagne zet microgroentekwekerij PachaGreens in bloei

GENT – Microgroenten - jonge planten die bij het verschijnen van de eerste bladeren geoogst worden - winnen de laatste jaren aan populariteit. Dat bevestigt Tom De Windt, founder van PachaGreens: “De hoeveelheid microgroenten die we produceren, steeg in 2020 90% ten opzichte van 2019 en dat groeitempo willen we dit jaar verderzetten.” Om microgroenten sterker op de Belgische (menu)kaart te verankeren, lanceerde de onderneming een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. Amper halverwege de campagne haalde de kwekerij al €93.000 op, wat het maximale doelbedrag van €100.000 binnen handbereik brengt.

“Microgroenten hebben twee grote voordelen”, vertelt Tom. “De jonge planten zijn niet alleen 10 tot 30 keer voedzamer dan hun volwassen varianten, ze kunnen ook nog eens op korte termijn geoogst worden.” Desondanks zijn microgroenten op dit moment nog niet ingeburgerd in het dagelijkse leven en daar wil PachaGreens verandering in brengen: “We willen microgroenten bekender maken bij het brede publiek, zodat ze meer en meer deel gaan uitmaken van ons dagelijks dieet en niet langer louter gebruikt worden als decoratie op een gerecht”, aldus Tom.

Van het planten van de biologische zaden tot het verpakken van de oogst, PachaGreens houdt het hele productieproces in eigen beheer. “Ecologie staat centraal”, benadrukt de zaakvoerder. “Daarom houden we de voedselketen zo kort mogelijk en beperken we het aantal transportkilometers. Pesticiden en chemicaliën zijn taboe en we kiezen bewust voor 100% recycleerbare verpakkingen. Zelfs onze substraten – de bodem waarin de microgroenten groeien – hebben na de oogst nog een ander nut.”

Microgroenten winnen aan populariteit

De voorbije jaren onderging PachaGreens een sterke groei. De hoeveelheid microgroenten die de kwekerij produceerde, steeg in 2020 met 90% tegenover 2019 en het aanbod breidde uit tot radijs, erwtenkiem, tarwegras en allerlei salademixen.

“We richten ons voornamelijk op de retailsector. Op dit moment verkopen we onder andere aan vestigingen van Bio-Planet op nationaal niveau en aan AD Delhaize en CRU in het Gentse. Daarnaast verkopen we onze geoogste mixen in grotere verpakkingen aan horecazaken, via groothandels en resellers.”

Tom De Windt, founder PachaGreens

PachaGreens in bloei

In 2021 wil Tom het groeitempo van het afgelopen jaar verderzetten: “Om onze groenten sterker op de Belgische (menu)kaart te verankeren, moeten we blijven groeien. En om te blijven groeien, moeten we investeren.” Concreet wil hij de sales verhogen, de marketing boosten en het productgamma en de productiecapaciteit uitbreiden.

Die groeiplannen wil PachaGreens financieren via een crowdlendingcampagne bij WinWinner. “In geen tijd haalden we het minimale doelbedrag van €50.000 op”, vertelt Tom trots. “Op dit moment– amper halfweg de campagne – staat de teller zelfs al op €93.000.” Het maximale doelbedrag van €100.000 ligt dus voor het grijpen, wat PachaGreens’ vertrouwen in de toekomst een extra boost geeft.

Investeren in de crowdlendingcampagne van PachaGreens kan nog tot en met 27 augustus 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.