Culinor Food Group versterkt zich met Vaco

De 059c86aCulinor Food Group heeft een principiële overeenkomst ondertekend over de overname van sectorgenoot Vaco. Als producent van bereide maaltijden en maaltijdcomponenten, zoals soepen, purees en sauzen, speelt Culinor een leidende rol op de Belgische markt. Door de overname zal de groep ongeveer 500 werknemers tellen met een omzet van meer dan 90 miljoen euro.

Het bedrijf Vaco, met twee moderne productievestigingen in Olen en Herselt, stelt 270 mensen tewerk. De in 1984 als Ahold-afdeling opgerichte onderneming is gespecialiseerd in “ready to heat” maaltijden voor retailers en food service klanten, voornamelijk in Nederland. Recent investeerde Vaco nog in haar vestiging te Olen, met name in de afdeling voor ultraverse maaltijden met korte houdbaarheid. Het gamma bestaat onder meer uit stamppotten, Italiaanse maaltijden, traditionele Nederlandse gerechten, ovenschotels en Aziatische specialiteiten. Vaco maakte deel uit van de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Bakkavör-groep.

De Culinor Food Group bestond tot op vandaag uit Culinor, producent van kwalitatieve maaltijden voor retail en food service, en het in 2011 overgenomen Hot Cuisine, bekend door de samenwerking met Michelinsterrenchefs als Peter Goossens, Sergio Herman en anderen. Culinor en Vaco hebben heel wat met elkaar gemeen: ze delen dezelfde passie voor lekker eten, produceren allebei vanuit modern uitgeruste fabrieken huismerken voor onder andere Delhaize en Albert Heijn en onderhouden langdurige partnerships met retailers. Met Nederland als voornaamste afzetmarkt is Vaco perfect complementair voor de Culinor-groep. Zowel Culinor als Vaco dragen kwaliteit hoog in het vaandel en zetten sterk in op innovatie.
“Be different, be delicious”

In 1989 richtte CEO Filip De Spiegeleire (foto) de nv Culinor op. De fabriek in Destelbergen, waar het hoofdkwartier zich nog altijd bevindt, werd in 1995 gebouwd. Als producent van bereide maaltijden heeft Culinor altijd het verschil kunnen maken door een sterke focus op kwaliteit en originaliteit, met als motto “If we want to be different, then let us be delicious.” De overname van Vaco kadert in de Europese groeiambities van de Culinor-groep. Die is voortaan in staat om 40 miljoen maaltijden per jaar te bereiden. Dat zijn er 200.000 per dag.