thumbnail_0008 Dirk

De klare kijk van Dirk Deroose (Willy Naessens Group): “We moeten niet terug naar een exacte kopie van 2019”

WORTEGEM-PETEGEM - Welk effect heeft de huidige crisis op onze economie, wat zal er veranderen en hoe zullen onze bedrijven hierin standhouden? Vijf weken lang vragen we Oost-Vlaamse topondernemers naar hun visie over het leven tijdens en na corona. Vorige weken spraken we al met Dirk Van Roy van beurzenexploitant Easyfairs en Anneleen Desmyter van zorgvastgoedbedrijf Aldea. Vandaag geeft Dirk Deroose, CEO van bouw- en voedingsbedrijf Willy Naessens Group, zijn ongezouten mening.

"Wij hebben COVID-19 op een verschillende manier beleefd met onze twee afdelingen binnen de groep. Voor de voedingsafdeling was het natuurlijke alle hens aan dek. Deze behoort tot een essentiële sector en is, mits strenge hygiënische maatregelen, kunnen blijven draaien. In de bouw daarentegen werd rond 20 maart een dieptepunt bereikt en zijn we teruggevallen op slechts 30% van onze activiteit. Een tweetal fabrieken konden we draaiende houden en ook alle bedienden zijn zo veel mogelijk aan de slag gebleven, maar op onze werven was dat in de eerste plaats niet mogelijk."

"Gedurende twee à drie weken kregen we druppelsgewijs meer informatie binnen en bleek dat we konden herstarten mits het respecteren van de anderhalve meter en andere maatregelen. We hebben toen een specifiek team samengesteld om zich te buigen over de verschillende wetgevingen en een plan voor heropstart op te stellen."

Maatregelen norm voor de sector

"Op 13 maart zijn wij op de meeste van onze werven opnieuw aan de slag gegaan en na de paasvakantie werden ook de fabrieken terug opgestart", vervolgt Deroose. "Aangezien we zo goed voorbereid waren hebben we dit twee weken eerder dan andere bouwbedrijven kunnen doen. De maatregelen die wij genomen hebben voor onze werknemers, zoals het verplicht gebruik van mondmaskers, zijn later zelfs de norm geworden binnen de sector. Je neemt zo'n beslissingen met een bang hartje, maar als je die twee weken later bestendigd ziet in de sectorprotocollen, geeft dat toch een zeker vertrouwen."

Uiteindelijk was de Willy Naessens Group dus slechts vier weken 'out of business'. "Maar 4 weken op 40 werkweken is toch 10%", zegt Deroose. "We kwamen bovendien net uit een natte vriesperiode. Ondertussen lopen de vaste kosten gewoon door natuurlijk. De effectieve impact op onze cijfers zullen we pas later kunnen berekenen, maar het zal niet min zijn."

Logistieke sector wordt belangrijker

Volgens Dirk Deroose zal de economie er na corona fundamenteel anders uitzien, maar hoeft dat niet meteen iets negatiefs te zijn. "We zien het retaillandschap van fysieke verkoop naar e-commerce verschuiven. Dit is iets wat de komende 5 jaar ook wel zou gebeurd zijn, maar nu gewoon in een versnelling gekomen is."

Op de vraag of deze crisis een kwestie is van survival of the fittest of we echt alle sectoren moeten redden, zegt Deroose het volgende: "Er zal sowieso een nieuwe economie komen. Bepaalde sectoren zullen meer gewicht krijgen dan andere, maar dat betekent niet dat de ene sector niet kan overgaan in de andere. Het zou jammer zijn mochten we de overheidssteun inzetten om een exacte kopie van 2019 te bekomen. We weten nu al dat dit niet het format van 2021 zal zijn. Degenen die zichzelf noodgedwongen aanpassen zullen de eindmeet halen."

30 jaar terug in de tijd

Tijdens heel deze epidemie was er één grote afwezige, meent Deroose. "We missen een eenheid binnen Europa. Elk land neemt zijn eigen beslissingen omdat we er niet in slagen op Europees vlak een eenduidige strategie te ontwikkelen. Wij zijn met Willy Naessens voor 50% van onze activiteiten aanwezig in onze buurlanden Frankrijk, Luxemburg en Nederland. Toen deze landen hun grenzen sloten, hadden we een attest nodig om de grens over te raken en onze job te doen. Ik had nooit gedacht dat dit nog mogelijk was. Voor mij is dit werkelijk 30 jaar terugkeren in de tijd."

Nieuwbouw aankopen on hold

Willy Naessens Group deed een belangrijke oproep naar zijn klanten en leveranciers om niet in paniek te slaan en de geldstromen niet te onderbreken. "Wanneer mensen op het einde van de maand de rekeningen niet meer betalen uit schrik, krijg je een domino-effect. Gelukkig zijn veel bedrijven correct blijven betalen. Wat we wel merken is een significantie daling van nieuwbouw aankopen. De beslissingen worden toch even ingehouden en elke geplande investering wordt opnieuw gewikt en gewogen. De overheid zou hier in de bres kunnen springen en net als in voorgaande crisissen enkele grote infrastructuurwerken laten uitvoeren om deze tekorten in de sector op te vangen."

Deroose raadt iedereen aan om vooral niet te panikeren. "Er zijn nog al crisissen geweest en die zijn we ook te boven gekomen. Dit is er eentje zoals we ze nog nooit gekend hebben, maar binnen 20 jaar zal het in de geschiedenisboeken staan en kunnen wij zeggen dat we dit live hebben meegemaakt", lacht hij.

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Mathi Gijbels (Gijbels Group), Paul Renson (Renson), Glenn Roggeman (AED Group), Roel Druyts (Hillewaere Groep), Peter Lamens (OPC en LGV) en Ingrid Ceusters (Ceusters).