P1060138_01

De klare kijk van Kristoff Van Rattinghe (Sensolus): “Corona leert ons dat het anders kan”

Welk effect heeft de huidige crisis op onze economie, wat zal er veranderen en hoe zullen onze bedrijven hierin standhouden? Vijf weken lang vragen we Oost-Vlaamse topondernemers naar hun visie over het leven tijdens en na corona. Vorige weken spraken we al met Dirk Van Roy van beurzenexploitant Easyfairs, Anneleen Desmyter van zorgvastgoedbedrijf Aldea en Dirk Deroose van voedings- en bouwgroep Willy Naessens. Deze week beantwoordt Kristoff Van Rattinghe, CEO van cloud-based tracking systeem Sensolus, onze kritische vragen.

"Toen COVID-19 uitbrak heerste er bij onze teams in eerste instantie vooral onzekerheid. Gaan we ziek worden? Wat als ik koorts krijg? Gaan we nog werk hebben?", vertelt Kristoff. "Als jong bedrijf konden we heel snel bepaalde zaken, zoals thuiswerk, doorvoeren. De werkdag werd dagelijks gestart met een digital stand-up meeting. Dit was heel belangrijk om alle zorgen onder de teamleden te kunnen ventileren en vlot te blijven communiceren met elkaar."

Natuurlijk bracht corona ook onzekerheid op de markt met zich mee. De productie van Sensolus zit in Taiwan. Na het Chinees Nieuwjaar (eind januari) moest de productie daar stilgelegd worden. "Maar drie weken later leek dit opgelost. Daarom hadden we nooit verwacht dat de impact hier in Europa zo groot zou zijn."

Hogere productiviteit

"In de eerste maand zagen wij de productiviteit van onze teams stijgen. Mensen die vroeger veel reistijd hadden, bleven thuis. Meetings startten en stopten op tijd. En ook enkele “vaste” meetings verdwenen. Ook hadden mensen tijd om bepaalde dingen die al lang op een stapeltje laten eens structureel aan te pakken. Voor snelgroeiende bedrijven is zo een “pauze” een zege om alles eens rustig te overschouwen. In die zin heeft corona ons ook geleerd dat het anders kan."

Noodzakelijk schokeffect

Kristoff hoopt dat corona een tijdelijke pauze-knop is waardoor we anders gaan denken rond economische groei, met meer focus op duurzaamheid en maatschappelijke gelijkheid. "Groei is een noodzakelijk instrument in onze maatschappij, maar het was hoog tijd dat er eens druk van de ketel werd gehaald. Ik hoop dat corona ergens een schokeffect teweeg brengt. Dat het ons wakker schudt om meer duurzame groei na te streven, of er in elk geval even bij stil te staan."

Paradigm shift

Van Rattinghe is naast ingenieur ook econoom. "Als econoom, kijk je naar de data van het verleden en bouw je een model dat dan hopelijk ook de toekomst kan voorspellen, maar een corona-impact zat alvast niet in die modellen. We hebben te maken met een paradigm shift (de basis assumpties van het model zijn gewijzigd). Naar mijn gevoel is de vraag niet hoeveel tijd er nodig is om terug naar de vorige situatie te gaan, maar hoe gaan we omgaan met deze nieuwe situatie? Ik hoop dat we als ondernemers met slagkracht en politieke visie onze lokale Belgische economie gaan sturen als een “scale-up” binnen de globale economie."

Common concern

Globalisering zal volgens Kristoff trouwens niet afnemen, zeker niet op de digitale manier. "De wereld is nog nooit zo klein geweest, want plots hebben we een “common concern". Je belt in de ochtend met Azië en 's avonds met de VS, en iedereen deelt dezelfde zorgen omtrent corona. We kijken ook opeens meer binnen bij elkaar in de huiskamer waar af en toe kinderen opduiken tijdens een conference call. Corona zorgt voor versnelde digitalisering, maar brengt op die manier wel terug meer de menselijkheid mee in die lange-afstand gesprekken."

Goede huisvaders

De CEO van Sensolus raadt iedereen aan zich te gedragen als goede huisvaders. "Veel zaken zijn nauw verbonden met elkaar in de economie en als er een leverancier tussenuit gaat, of klanten betalen niet meer, ontstaat er een kettingreactie. Eigenlijk kan je dit vergelijken met het corona-virus. Enkele gevallen van wanbetalingen of incorrecte praktijken kunnen heel veel gezonde bedrijven besmetten en laten wankelen. En net zoals bij een virus moeten we waakzaam zijn en voor het algemeen belang gaan als er enkelen ziek worden. Vandaag is er nog plek op 'economische intensieve zorgen' binnen Europa (met de vele maatregelen als buffers), maar als we niet opletten is er daar ook geen capaciteit meer. Zorg dus goed voor elkaar!"

Zeilen als metafoor

Kristoff eindigt zijn relaas met een mooi advies voor alle ondernemers aan de hand van volgende metafoor: "Sta open voor verandering, hou je waarden en visie centraal, en hou je ogen vooral op de lange termijn", zegt hij. "Vergelijk het eens met zeilen, wind en stroming wijzigen uw pad, en vandaag zitten we in een storm, maar kies uw richting en probeer samen met je crew de haven te bereiken." 

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Frederic Cras (Cras nv), Jan Michielsen (ExxonMobil), Walter Kestens (TMS Industrial Services), Johan Heylen (Heylen Vastgoed), Philippe Appeltans (Belorta) en Luc Jeurissen (Trixxo).