De Taalsector speelt in op aandacht voor heldere taal

00000000000taalsectorGetAttachment

Op vrijdag 3 april vond de slotshow plaats van Heerlijk Helder, de campagne die in samenwerking met het radioprogramma Hautekiet werd gevoerd, rond het belang van heldere communicatie.

Het grote succes van die campagne geeft aan dat heldere communicatie wel degelijk leeft. Het Gentse bedrijf De Taalsector van Dries Debackere speelt daar ook al sinds enkele jaren op in. Eind maart reikte het de LIA's uit, de Language Industry Awards, een knipoog natuurlijk naar de MIA's.

Na een gesmaakte academische zitting door professor Jacques Van Keymeulen over oraal erfgoed in een modern jasje bekroonde De Taalsector met 8 LIA’s de meest innovatieve, beloftevolle en uitmuntende taalproducten, diensten, publicaties en initiatieven uit de taalsector in 2014.

De 40 genomineerden voor de 8 LIA’s verzamelden samen meer dan 14.000 stemmen. Dat zijn er ruim 5000 meer dan vorig jaar. Er werden dit jaar uit alle hoeken van de taalsector bijna 100 nationale en internationale nominaties voor de longlist ingediend, waarvan er uiteindelijk 40 op de shortlist kwamen en campagne mochten voeren voor een LIA. Met hun enthousiaste campagnes lieten de genomineerden dit jaar een bijzonder diverse en dynamische taalsector zien.

Prijzen gingen onder meer naar "Gerechtstolken", als beste taalpublciatie, "Het lezerscollectief", als belofte van het jaar en een taalconferentie over  de Noord-Zuid variatie in het Nederlands van "Gent vertaalt" als beste netwerk- en leerevent.

Initiatiefnemer Dries Debackere toonde zich bijzonder tevreden: “De uitreiking van de LIA’s en de voorafgaande campagnes van de 40 genomineerden hebben opnieuw het beste van het beste uit de taalsector laten zien. De 40 genomineerden hebben zich vol enthousiasme aan de achterban en aan het brede publiek getoond. De taalsector is als een creatieve en dynamische sector met een zeer aantrekkelijke en rijke diversiteit in beeld gekomen.”

“Het belangrijkste om te onthouden is dat elke nominatie en elke campagne sterk positief afstralen op de hele taalsector. En daar profiteert iedereen in de taalsector van: samen veel aantrekkelijker, samen nog veel zichtbaarder! Proficiat aan alle genomineerden en aan iedereen die de taalsector op deze fantastische manier mee in beeld heeft gebracht,” aldus nog Dries Debackere.