Derde Belgische verpakkingsarme winkel geopend in Gent

ohne2921281

Met een eigen bokaal of plastic potje naar de winkel trekken om het daar opnieuw te vullen kon al in Antwerpen, maar het kan sinds 13 mei 2015 ook in Gent. Daar opende immers de verpakkingsarme winkel ‘Ohne’ de deuren in de Steendam. Ohne is een initiatief van de zussen Sophie en Emmanuelle Deren, die daarbij gesteund worden door Wouter Kesbeke, Simon Lietaer en Alexia Coppens.

Van noten tot shampoo en wijn, consumenten kunnen er alles in de eigen verpakking meenemen. Aan de kassa betalen ze dan het nettogewicht van de gekochte goederen. Het idee komt uit Amerika overgewaaid en is een poging om onze afvalberg te verkleinen.

"Verpakkingsloos winkelen is veel beter voor het milieu", verklaarde Simon Lietar  eerder in een interview met Het Nieuwsblad.  De productie van verpakkingen kost immers niet alleen veel energie, er zijn ook heel wat problemen met het afval dat die verpakkingen veroorzaakt. De Nederlandse student Boyan Slat maakte enige tijd geleden ophef met zijn melding dat er tegen 2020 maar liefst 7,25 miljoen ton plastic in onze oceanen zal dobberen en met zijn voorstel om dat afval te kunnen opruimen.

Maar volgens Ohne kan het dus al helpen als we ons winkelpatroon veranderen en met onze eigen potjes naar de winkel trekken. Bij het binnengaan plaatsen consumenten die op een weegschaal waarna  ze een barcode krijgen. Die plakken ze op de potjes. Aan de kassa wordt vervolgens het verschil in gewicht tussen de meegebrachte verpakking bij het binnenkomen en bij het buitengaan aangerekend.

De winkel steunt op drie pijlers: afvalarm, korte keten en biologisch. Afvalarm en niet afvalloos, aangezien de meeste aangeleverde producten nog steeds verpakt zijn.

Ohne wil zo weinig mogelijk schakels in de keten tussen producent en consument. "We werken zoveel mogelijk met leveranciers uit de buurt", legt Lietar uit. "Zo verkopen we onder andere choco en muesli die in Gent gemaakt worden. We werken ook veel samen met lokale landbouwers. Op die manier beperken we de transportkosten en dus de vervuiling. Bovendien weet de klant wie de producent is."