DFDS en Volvo Trucks schakelen samen naar de nacht © Port of Antwerp-Bruges.

DFDS en Volvo Trucks kiezen voor nachttransport tussen Gent en Antwerpen

Transportbedrijf DFDS en vrachtwagenbouwer Volvo Trucks verplaatsen een groot deel van hun containervervoer van de dag naar de nacht. De route tussen het distributiecentrum van Volvo Trucks in Gent en de haven van Antwerpen wordt voortaan grotendeels ‘s nachts afgelegd met elektrische vrachtwagens. De samenwerking moet de transportketen efficiënter maken en bijdragen aan duurzamer goederenvervoer.

De containers bevatten wisselstukken bestemd voor wereldwijde distributie. Na aflevering in Antwerpen nemen de vrachtwagens een lege container mee terug naar Gent. De inzet van zware elektrische vrachtwagens zorgt ervoor dat het transport volledig uitstootvrij verloopt. Volgens DFDS worden maandelijks zo’n 150 containers op deze manier ’s nachts verplaatst. Dit traject werd voordien overdag uitgevoerd, wat vaker leidde tot vertragingen door verkeersdrukte.

De keuze voor nachttransport levert meerdere voordelen op. Zo vermijden de vrachtwagens de drukte tijdens de spitsuren, wat de betrouwbaarheid van leveringen verhoogt. Ook de bestaande weginfrastructuur en havenfaciliteiten worden efficiënter gebruikt buiten de piekuren. Bovendien laat de nachtelijke aanpak DFDS toe om zijn vloot beter te benutten. Overdag worden de administratieve voorbereidingen getroffen, waardoor de nachtelijke ritten vlot kunnen verlopen.

Lees ook: Port of Antwerp-Bruges scoort opnieuw primeur: eerste volledig elektrische sleepboot in Europa

Het initiatief krijgt ook steun vanuit de sector. Tia Meyvis van Alfaport Voka benadrukt dat nachtlogistiek een belangrijke rol speelt in de toekomst van de havenregio. “Nachtlogistiek biedt een concreet antwoord op de structurele congestieproblematiek in en rond de haven. Vandaar dat we het ook als een hoofddoelstelling naar voor schuiven in ons Routeplan 2030, onze economische toekomstvisie voor de regio Antwerpen-Waasland,” zegt ze. Volgens Meyvis draagt het project van DFDS en Volvo Trucks bij aan betrouwbaarder transport en een efficiënter gebruik van de haveninfrastructuur.

Uitdagingen

Het opladen van de elektrische vrachtwagens gebeurt op parking Ketenis in de haven van Antwerpen via het Milence-netwerk. De laadtijd valt samen met de verplichte rusttijd van de chauffeur, waardoor er geen tijd verloren gaat. De ambitie is om het nachtvolume nog op te drijven, mede dankzij de geplande uitbreiding van de elektrische vloot. Toch blijven er enkele uitdagingen. Zo zou een kortere doorlooptijd op de terminal tijdens de nacht het mogelijk maken om de frequentie van de ritten verder op te voeren. Daarnaast vormen beperkte nachtsloten op sommige terminals nog een obstakel.

Ook de hoge aankoopprijs van elektrische vrachtwagens weegt nog door. Toch geloven DFDS en Volvo Trucks dat de ecologische voordelen en de verbeterde efficiëntie op termijn de investering zullen rechtvaardigen. Jan Buytaert, Productmanager Mobility & Connectivity bij het Havenbedrijf, spreekt van een voorbeeldproject. “De samenwerking tussen DFDS en Volvo Trucks bewijst dat nachtlogistiek een valabele oplossing is voor zowel ecologische als economische uitdagingen in de transportsector,” zegt hij. “Samen met Alfaport Voka, Port of Antwerp-Bruges en andere betrokken partijen zetten we in op initiatieven die nachtlogistiek steeds aantrekkelijker maken.”