143-finshed-perfect-cocktail

Diageo lanceert nieuw concept bij heropening horeca: Single Unit Cocktail

Zaterdag heropent de horeca eindelijk zijn terrassen. Het uitgelezen moment voor Diageo, het moederbedrijf achter merken zoals Johnnie Walker, Smirnoff, Gordon's en Baileys om een nieuw concept te lanceren: de Single Unit Cocktail. In samenwerking met 10 cocktailbars, verspreid over België en Luxemburg, wil de drankengigant iedereen overtuigen dat een smaakvolle cocktail niet per definitie ook veel alcohol bevat en dat het deel kan uitmaken van een gebalanceerde levensstijl.

De voorbije jaren werden cocktails steeds populairder. Naast het klassieke assortiment vonden barmannen en -vrouwen het drankje steeds opnieuw uit met nieuwe smaken en verrassende combinaties. Er was evenwel één constante: een cocktail wordt steeds geassocieerd met grote hoeveelheden alcohol. Diageo, het spiritsbedrijf achter merken zoals Johnnie Walker, Smirnoff, Gordon's en Baileys, wil daar nu verandering in brengen.

“Een cocktail hoeft niet altijd grote hoeveelheden alcohol bevatten. Die misperceptie willen we doorbreken. De smaak zit in de combinatie, niet in het alcoholpercentage. Onder het motto ‘less alcohol, just as tasty’ brengen we bij de heropening van de horeca een nieuw concept op de markt: de Single Unit Cocktail”, legt Aneta Jozwicka, Corporate Relations Director Northern Europe bij Diageo uit.

Less alcohol, just as tasty

In België bedraagt één eenheid alcohol 10 gram pure alcohol. Het is hierbij van geen belang over welk type drank het gaat. Wanneer gebruik wordt gemaakt van standaardeenheden, zijn alle alcoholische dranken gelijk. De drankengigant wil die boodschap meer in de verf zetten. “Met de Single Unit Cocktail komen we tegemoet aan de vraag van mensen die wel zin hebben in een cocktail maar liever geen grote hoeveelheden alcohol willen drinken. Voortaan hoef je dus niet meer te kiezen tussen een pint of een glas wijn maar kan je met een gerust hart een Single Unit Cocktail nemen. Qua alcoholpercentage komt dat op precies hetzelfde neer”, aldus Jozwicka.

Om het concept meteen om te zetten in de realiteit, werkt de drankenproducent samen met 10 bars in België en Luxemburg. Jozwicka: “We wilden niet het zoveelste theoretische concept in het leven roepen, maar meteen omzetten in praktijk. Zo lezen mensen er niet alleen over maar sporen we hen ook meteen aan om er eentje te gaan proeven in hun favoriete cocktailbar. We hebben hiervoor ook een logo uitgewerkt zodat iedereen in één oogopslag kan zien dat die specifieke cocktail maar één eenheid alcohol bevat.”

 

Gentse bar The Cobbler creëert signature cocktail

De 10 deelnemende bars zijn verspreid over België en Luxemburg en brengen hun eigen signature Single Unit Cocktail op de markt. De resultaten zijn uiteenlopend met telkens een eigen, unieke en lekkere smaak. Zo koos elke bar voor een andere basis. David Lebeer van The Cobbler uit Gent bijvoorbeeld, creëerde zijn Rumore op basis van Johnnie Walker Black Label Whisky en Apricot Soda.

“En dat is net het opzet van het nieuwe concept. Een variatie aan Single Unit Cocktails die verrassend, lekker, verfrissend of spicy zijn zoals klassieke cocktails maar deze keer met slechts 1 unit alcohol,” vult Jozwicka verder aan.