nieuwe-sluis-terneuzen

Drie aannemers in de running voor Nieuwe Sluis Terneuzen

De Vlaamse Regering heeft de uitbetaling van 59,5 miljoen euro voor de realisatiekosten van de Nieuwe Sluis Terneuzen goedgekeurd. De Vlaamse Regering sloot in 2014 een verdrag met Nederland voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het verdrag stelt dat Nederland voor de bouw van de sluis een forfaitaire inbreng van 155,381 miljoen euro doet, en Vlaanderen de bijdrage zal aanvullen tot de werkelijke projectkosten. Dat omvat onder meer een jaarlijkse bijdrage van 59,5 miljoen euro in de periode 2016-2021. Drie partijen zijn ondertussen in de running voor het ontwerp en de bouw.

De drie grote Vlaams-Nederlandse aannemerscombinaties hebben elk een eigen werknaam: Alliantie Sluis Terneuzen, Sas Ter Nessen en Sassevaart. De eerste combinatie Alliantie Sluis Terneuzen bestaat uit civiele bouwer Mobilis en ingenieursbureau WolterCroon&Dros (allebei onderdeel van het Nederlandse TBI), het Nederlandse waterbouwconcern Van Oord, het Belgische Franki én twee Belgische onderdelen van het Franse Eiffage, Herbosch Kiere en de Antwerpse Bouwwerken. In Sas Ter Nessen zitten de Belgische bouwer Besix, het Nederlandse Heijmans en het Vlaamse baggerbedrijf Jan De Nul. Ter Nessen is een oude naam voor Terneuzen. In de derde combinatie Sassevaart werken het Nederlandse BAM, het Belgische bagger- en bouwconcern DEME (onder meer Dredging International) en het Vlaamse bouwbedrijf Van Laere samen.

Het kanaal Gent-Terneuzen is een belangrijke schakel in de scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis wordt gerealiseerd binnen het huidige sluizencomplex van Terneuzen. Ze wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16 meter diep, en is naar verwachting geschikt voor grote zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 15 meter diep. De kandidaat-aannemers zijn nu druk bezig met het uitwerken van hun plannen, waarvoor ze regelmatig overleg hebben met het projectteam van de Nieuwe Sluis. Begin mei 2017 moeten ze die plannen indienen, waarna in september de gunning volgt. Naar verwachting kan in 2022 het eerste schip door de Nieuwe Sluis varen.